• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Reportáž: Jak vzniká přenos z Mistrovství světa v ledním hokeji?

Juraj Koiš Publikováno 17. 5. 2024
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

S příchodem Mistrovství světa v ledním hokeji po devíti letech do Česka volně navazujeme na exkluzivní sérii reportáží o zákulisí sportovních přenosů. Nyní se podrobně podíváme na to, jak vznikají přenosy z této velmi populární akce. MS v hokeji odstartovalo přesně před týdnem, a příznivci hokeje mohou sledovat napínavé zápasy až do 26. května.

Ilustrační screenshot, zdroj: YouTube

MS v hokeji 2024: Kde všude můžete sledovat zápasy zdarma, a mimo domov?
Přesně před týdnem, v pátek 10. května, v Praze a Ostravě odstartoval 87. ročník Mistrovství světa v ledním hokeji IIHF, což lze bez nadsázky označit za sportovní událost desetiletí. Přibližně v takových intervalech se světový šampionát dostává do České republiky. První MS v historii samostatnosti jsme mohli vidět v roce 2004 v tehdy nově postavené Sazka aréně. Stejná hala hostí klíčové zápasy šampionátu i letos až do 26. května.

S příchodem této události volně navazujeme na exkluzivní sérii reportáží webu TVKompas.cz o zákulisí sportovních přenosů. V roce 2022 jsme vám přinesli nejprve pohled do zákulisí ligových fotbalových přenosů, a pak i podrobnou reportáž o produkci zápasů NHL hraných v Praze. Nyní se podrobně podíváme na to, jak vznikají přenosy z MS v hokeji. Inspirací je text, který vyšel na webu SVGEurope.org před loňským finálovým víkendem šampionátu. Před rokem se MS v hokeji hrálo v Rize a Helsinkách.

Následující reportáž tedy vychází z vlastního pozorování jednotlivých přenosů, i z informací, které se objevily k loňskému šampionátu. Pokud máte zájem se podívat na podrobnou reportáž k loňskému šampionátu v angličtině, doporučujeme skutečně skvěle zpracovaný text na webu SVGEurope.org. My vám dnes nabízíme rozšíření tohoto textu o další informace a postřehy.

MS v hokeji vyvolává evropských diváků obrovské emoce

Jen málokterá sportovní akce budí u Čechů a Slováků takové emoce jako MS v hokeji. Neplatí to však už jen o těchto dvou zemích, ale rovněž o nejvýznamnějších zemích západní Evropy. Zájem o světový šampionát dlouhodobě roste například u Němců a Švýcarů, což souvisí s tím, že tyto země jsou v rankingu IIHF na svých historicky nejlepších pozicích. Němcům momentálně patří 5. pozice, Švýcaři jsou sedmí. Česko je aktuálně na 8. místě, a Slovákům patří 9. pozice.

Světový hokejový šampionát díky tomu získává velmi zajímavý náboj, a emoce, které přináší, jsou navíc umocněny faktem, že MS v hokeji se jako jedna z mála akcí podobného druhu uskutečňuje pravidelně každý rok.

Příznivci hokeje tak mohou i díky pravidelnosti této akce dlouhodobě sledovat, jak se postupně vyvíjí úroveň mezinárodních televizních přenosů.

Prakticky každý rok se tyto přenosy významně technologicky posouvají, nejen po kvalitativní, ale i po marketingové stránce. Hokejový přenos z MS je kromě samotného živého dění i velmi zajímavým přehledem možností dnešní televizní techniky, a zároveň stále více zařazuje i různá nerušivá marketingová sdělení, díky čemuž zviditelňuje své klíčové partnery.

V hokeji je klíčová pouze hlavní kamera

Většina režisérů fotbalových přenosů vám řekne, že pro poměrně atraktivní nasnímání průměrného zápasu postačí 6 kamer v předem určených pozicích. Fotbal je přitom z produkčního hlediska mnohem jednodušší než hokej. Ovšem v případě hokeje se většina tvrdé práce odehrává mimo hlavního záběru, který vidí divák.

Specifikem hokejových přenosů – a to i těch nejokázalejších – je fakt, že většinu děje snímají pouze jedna až dvě hlavní kamery. Z povahy tohoto sportu, a kvůli rychlosti puku nejsou v průběhu živých hokejových akcí žádoucí rychlé a časté střihy, proto se většina dalších kamer využívá jen v přerušené hře, případně v opakovačkách. Čas od času se využije detailnější záběr v útočném pásmu, když dochází v rohu k boji o puk, nebo při vhazováních. Reálně však divák vnímá děj skrz zmíněnou „první kameru“.

Jak tedy docílit, aby byl hokejový přenos atraktivní, když je častý střih v průběhu živé hry v podstatě nežádoucí? Tajemství je v doplňkových technologiích, které jsou stále pokročilejší.

Na stadionu lze využít až 35 kamerových pozic, z nichž velká část se objeví ve vysílání pouze jednou nebo dvakrát za zápas. Pozornost diváka však tyto technologie upoutají právě v přerušení, aby mu mohly nabídnout například extra zpomalené záběry z velmi detailního pohledu, jakoby byl divák přímo na ledě. Jednotlivé kamery snímají i detailnější pohledy na emoce na obou lavičkách a v hledišti, záběry z helmy rozhodčího nebo určitých hráčů. Sledují výkony konkrétních hráčů, klíčové „hity“ a zákroky, a mnoho dalšího.

Skutečně kvalitní hokejový přenos se pozná podle těch nejmenších detailů, a to platí o všech významných sportovních přenosech. Na MS v hokeji jsou tak k dispozici speciální kamery za brankami, nebo několik kamer, které jsou určeny pouze pro nástup a odchod hráčů a trenérů, případně pro určité konkrétní momenty. Čtyři kamery jsou dedikované pouze pro snímání modrých čar z důvodu správného posouzení ofsajdu.

MS v hokeji 2024: Kde sledovat zápasy přes satelit zdarma, a nekódovaně?

Záběr z hlavní kamery. Podoba přenosu, kterou vysílá Česká televize, je čistá, bez vložených virtuálních prvků. Záběr pochází ze zápasu Česko – Finsko. Screenshot ČT sport

V televizním přenosu je důležitá jednoduchost a rychlost, některé doplňkové záběry však vyniknou na sociálních sítích

Pokud jde o počty kamer a jejich rozmístění, loni platilo, že obě haly měly stejný počet kamerových pozic, a jednotlivé přenosy byly kvalitativně rovnocenné. Každý přenos tak snímalo minimálně 28 různých kamer. Pro semifinálové a finálové přenosy rozšířil producent přenosů jejich počet až na 35.

Zároveň však platí, že procento času, kdy se využívá pouze jedna kamera, je u hokeje vyšší než u fotbalu, právě kvůli výrazně vyšší rychlosti hry. Puk se může dostat z jedné strany ledové plochy na druhou za extrémně krátký čas, a nejlépe to zachytí právě hlavní kamera.

Většina kamer snímajících hokejový zápas tak má velmi specifické využití, které však vylepšuje celkovou úroveň přenosu. Vzhledem k tomu, že divák záběry z některých kamer uvidí jen sporadicky, využívají se vybrané speciální záběry ve značné míře i mimo televizních přenosů, například na sociálních sítích. Zde lze vidět některé záběry i se zvláštním zvukem, například když se zachytávají situace z kamer na přilbách rozhodčích.

Loni došlo i k využití 2D „létající kabelové kamery“ v rámci finálového víkendu, tedy semifinálových a medailových zápasů. Tato kamera přináší zajímavé doplňkové záběry a lze říci, že se využívá u těch nejprestižnějších sportovních akcí.

Virtuální reklamy a různé verze přenosu pro různé země

Divák se může již několik let setkat s různou podobou přenosu v jednotlivých zemích. Záběr z hlavní kamery je doplněn o virtuální reklamy na mantinelech případně v některých viditelných rozích v hale. Podrobně jsme tento fenomén popisovali v předloňské reportáži z produkce zápasu NHL. Podobně jako u ligových přenosů ze zámoří, i v případě hokeje na Mistrovství světa vidí část diváků skutečné reklamy na mantinelech, a někteří diváci sledují virtuální animované injektáže.

Rozdíl mezi virtuální a skutečnou reklamou poznáte podle toho, že virtuální prvky jsou zařazeny pouze při záběrech z hlavní kamery. Jakmile dojde k přepnutí záběru na některou z dalších kamer, vidíte přesně to, co lze vidět živě na stadionu. Podobné prvky jsou k vidění i v přenosech z domácí hokejové Tipsport extraligy, jen v ligových přenosech se zatím nenahrazují reklamy na mantinelech, pouze se objevují reklamy na plexisklech za brankami, a virtuální „Škodovky“ v rozích.

Pokud se však podíváte na nynější přenosy z MS, zjistíte, že se v nich využívá minimum virtuálních prvků. Naštěstí. Platí to alespoň o záběrech, které můžeme srovnávat na českých, slovenských, rakouských nebo německých televizích. Virtuální prvky mají velký význam, ovšem někdy mohou působit rušivě. A v České televizi a dalších evropských stanicích můžete vidět poměrně čistou podobu přenosu, kdy divák vidí dění v hale přesně tak, jak je vyobrazeno v reálu. Platí to rovněž o vozech Škoda Auto, které jsou přímo v místě dění, a není je potřeba zařazovat do přenosu virtuálně. Poznáte to podle toho, že tyto vozy vidíte v záběrech všech dostupných kamer.

Světový hokejový šampionát je navíc dlouhodobě pověstný tím, že objem viditelných reklam v průběhu přenosu omezuje na nejnutnější minimum. Led na Mistrovství světa je až překvapivě čistý, a jediným dominujícím prvkem je velké logo hlavního sponzora Škoda auto ve středovém kruhu. K efektnímu zobrazení tohoto loga v úvodu každé třetiny se využívá i zvláštní kamera přímo nad středem.

Špičkový přenos se tvoří přímo v místě dění. Vzdálená produkce se využívá jen v malé míře

Tradici role tzv. host broadcasterů, tedy domácích televizních společností, které vyrábí přenosy ze šampionátu pro celý svět, již není co bývala. Paradoxně, Česká televize v roce 2004 byla jednou z posledních veřejnoprávních televizí, která tehdy přímo produkovala zápasy z Prahy a Ostravy ve své režii pro ostatní televizní společnosti. V posledních letech se však role těchto domácích TV producentů využívá v menší míře. Dnes se vše vyrábí na nadnárodní úrovni, a celou produkci zajišťuje a koordinuje široký mezinárodní štáb.

V případě nejvyšší kategorie MS v hokeji dominuje centrální produkce společnosti Infront, která je klíčovým produkčním a marketingovým partnerem IIHF, a od roku 2018 má pod palcem i produkci televizních přenosů. Při výrobě však i ona využívá lokální partnery.

V zápasech nejvyšší kategorie MS v hokeji je tak režie v rukou nadnárodního partnera, ovšem světové šampionáty nižších kategorií jsou produkčně stále v režii tamních televizních společností. Ty i nadále zodpovídají za jeho celkovou úroveň televizního přenosu. Pojem „host broadcaster“ tak ještě zcela nevymizel, ovšem na vrcholní úrovni už je zvykem vše produkovat s dlouhodobě sehraným týmem lidí, a nikoliv jen s místními partnery.

Rovněž se v těchto případech upouští od dálkové produkce přenosů. Ta má smysl u pravidelně se opakujících akcí na stejných místech. Ovšem pokud jde o nejvýznamnější mezinárodní akce typu MS v hokeji, je z časových i praktických důvodů nutné, aby celý štáb byl přímo v místě dění. Vzdálená produkce by byla mnohem komplikovanější než když se vše řeší přímo tam, kde se to odehrává.

Jsou však některé prvky v přenosech, které lze řešit dálkově i na MS v hokeji. Například obličeje a postavy hokejistů, které se objevují v doplňkové grafice, se snímají v místě dění společně s dalším doplňkovým obsahem. Tyto záběry se následně posílají do Německa, kde se v místní produkční agentuře finalizuje celý produkt. Multimediální obsah pro sociální sítě se dokončuje v Itálii.

Z výše uvedeného plyne, vzdálená produkce se realizuje jen u doplňkových materiálů, a celý televizní přenos se produkuje přímo v pořadatelské zemi.

Ilustrační ukázky z letošních přenosů

Záběr z hlavní kamery. Podoba přenosu, kterou vysílá Česká televize, je čistá, bez vložených virtuálních prvků. Záběr pochází ze zápasu Česko – Finsko. Screenshot ČT sport

V hokejových přenosech z pražské O2 areny nebo ostravské Ostravar areny můžete mnohdy vidět virtuální vyobrazení vozů značky Škoda v rohu. V přenosech z MS v hokeji ale hlavní sponzor Škoda Auto má svá vozidla přímo v hale, není tedy potřeba je zařazovat virtuálně. Poznáte to podle toho, že tyto vozy vidíte v záběrech všech dostupných kamer. Záběr pochází ze zápasu Finsko – Rakousko. Screenshot z vysílání ČT sport

Opakované záběry jsou čisté, bez vložené grafiky, jen s logem federace IIHF v pravém dolním rohu. Záběr pochází ze zápasu Finsko – Rakousko. Screenshot z vysílání ČT sport

0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhums v hokeji 2024ms-hokej-2024reportáž jak vzniká přenos


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Porovnání nabídek internetových TV služeb. Jaké jsou ceny v roce 2025 a na kolika zařízeních můžete sledovat televizi?
Juraj Koiš 30. 4. 2025
Mohlo by vás zajímat
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
2. 6. 2025
Den peoplemetrů zdůrazňuje přínosy elektronického měření sledovanosti
2. 6. 2025
Finále Ligy mistrů v TV: Bohatý celodenní program nejen pro fanoušky finalistů
30. 5. 2025
Eurosport láká na tenisové Rolland Garros. Pařížský grand slam se rozjíždí v tomto týdnu
Čtěte dále

Eurosport láká na tenisové Rolland Garros. Pařížský grand slam se rozjíždí v tomto týdnu

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • FilmBox Premium o víkendu s mimořádnou televizní premiérou
    • Volba ředitele ČT: postup do finále by si zasloužilo víc kandidátů než pět
    • Volba ředitele: Rada ČT vybrala pět finalistů, rozhodne se za týden

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter