M7 Group kupuje satelitní platformy freeSAT, UPC Direct a Focus SAT. Co to znamená?
Na trhu placené satelitní televize v České republice a na Slovensku se schyluje k další významné změně. Skupina M7 Group totiž kupuje nejmenšího hráče na trhu freeSAT, který pod touto značkou působí v ČR a SR. Dále působí v Maďarsku jako UPC Direct a v Rumunsku pod značkou Focus SAT. M7 Group tak získá stovky tisíc zákazníků ve čtyřech evropských zemích.
Zmíněné platformy patří společnosti UPC DTH, která je součástí portfolia Liberty Global, majitele kabelových a satelitních operací UPC. Satelitní služby spouštěla na přelomu milénia přímo společnost UPC v jednotlivých zemích, kde je provozovala pod značkou UPC Direct. Následně je ovšem vyčlenila do samostatné jednotky se sídlem v Lucembursku.
Nynější prodej souvisí se strategickým rozhodnutím skupiny Liberty Global. Ta se rozhodla odprodat své aktivity v kontinentální Evropě a soustředit se pouze na britský trh.
Přesun pod M7 Group může klientům freeSATu pomoci, jelikož se dostanou pod křídla silného operátora s lepší programovou nabídkou. Cenová politika obou operátorů je rovněž kompatibilní. Obě služby mají v nabídce vedle prémiových balíčků i low-costové varianty, díky kterým nabízí základní české a slovenské programy pouze za cenu nutných nákladů.
Kabelové operace UPC kupuje Vodafone. M7 Group se soustředí na satelitní televizi
Kabelové operace UPC a dalších značek Liberty Global odkoupí Vodafone – tuto transakci ještě musí schválit regulační orgány EU a jednotlivých zemí. Satelitní operace ve čtyřech východoevropských zemích ovšem Vodafone nekupuje. Liberty Global se na jejich prodeji dohodla s M7 Group, který se na placenou satelitní televizi specializuje.
Skupina M7 Group provozuje v České republice a na Slovensku platformu Skylink. Pod tuto značku zařadila i někdejší klienty CS Linku. Po schválení transakcí bude stát před úkolem integrovat klienty těchto platforem pod svá křídla.
Minimálně v České republice a na Slovensku to nebude jednoduchý úkol, jelikož obě platformy působí na úplně odlišných pozicích. Do úvahy přichází migrace klientů na jednu společnou pozici nebo dlouhodobé souběžné vysílání na dvou pozicích, které ale může být velmi nákladné.
FreeSAT historicky začínal pod značkou UPC Direct na pozici 19,2 st. východně, která je druhým domovem i pro služby M7 Group. Nicméně před zhruba 8 lety došlo k přesunu aktivit této platformy na nynější pozici 0,8/1 st. západně, kde si konkuruje s DIGI TV a Slovak Telekomem.
Služba s názvem UPC Direct byla první, která skutečně přilákala stovky tisíc klientů s placenou nabídkou. Minimálně v posledních letech však tato společnost nedokázala držet krok se Skylinkem ani s DIGI TV.
freeSAT v posledních letech tahal za kratší konec
Nutno říct, že freeSAT v konkurenčním boji na českém a slovenském trhu dlouhodobě tahal za kratší konec. Původně šlo o vůbec první komerčně provozovanou DTH službu na českém a slovenském trhu, pokud si odmyslíme značku Multichoice z poloviny 90. let. Služba s názvem UPC Direct však byla první, která skutečně přilákala stovky tisíc klientů s placenou nabídkou. Minimálně v posledních letech však tato společnost nedokázala držet krok se Skylinkem ani s DIGI TV. Jako jediná ze satelitních služeb nedokázala svým klientům nabídnout ani doplňkovou IPTV / OTT platformu, která je u jiných operátorů standardem.
Přesun pod M7 Group může klientům freeSATu pomoci, jelikož se dostanou pod křídla silného operátora s lepší programovou nabídkou. Cenová politika obou operátorů je rovněž kompatibilní. Obě služby mají v nabídce vedle prémiových balíčků i low-costové varianty, díky kterým nabízí základní české a slovenské programy pouze za cenu nutných nákladů, tzv. Servisního poplatku na měsíční nebo roční bázi.