• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Placená televize v USA: I pro tamní diváky je důležitá nejen programová nabídka, ale i cena

Juraj Koiš Publikováno 8. 4. 2022
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

V Americe se nezřídka stává, že za placenou televizi zaplatíte více než 100 dolarů měsíčně, přičemž v této sumě nemusí být zahrnuty prémiové filmové a seriálové stanice. Je tedy přirozené, že diváci se snaží hledat cesty, jak za příjem televize ušetřit.

Pohled na Los Angeles. Ilustrační foto Pixabay.com

Příjem volně dostupných televizních programů v nabídkách operátorů placené televize je i v tomto období poměrně široce diskutovaným tématem i na americkém trhu. Diskuze na toto téma se vedou dlouhodobě, což souvisí s tím, že zejména v okolí větších měst v USA je možné na běžnou anténu přijímat několik desítek volně dostupných televizních stanic. Ty většinou patří do celoplošných sítí, nebo jsou ovládány největšími mediálními společnostmi typu ViacomCBS – Paramount, NBC Universal – ComCast a dalšími. I na americkém trhu se tak setkávají dva obchodní modely, které mohou občas do sebe narazit. Tím je financování televizního programu příjmy z reklamy, a zároveň účtování poplatků za šíření těchto stejných programů v nabídkách pay-tv operátorů.

Americký trh je však specifický zejména v tom, že cena za placenou kabelovou, satelitní nebo internetovou televizi je výrazně vyšší než ve většině evropských nebo jihoamerických zemí. V Americe se nezřídka stává, že za placenou televizi zaplatíte více než 100 dolarů měsíčně, přičemž v této sumě nemusí být zahrnuty prémiové filmové a seriálové stanice. Je tedy přirozené, že diváci se snaží hledat cesty, jak za příjem televize ušetřit, a od tradičních operátorů se přesouvají na internet, kde jsou k dispozici levnější programové balíčky nebo atraktivní streamingové platformy, které nevysílají reklamu.

Tomuto fenoménu se říká „cord cutting“, a představuje problém nejen pro tradiční pay-tv operátory, ale i pro televizní společnosti, které spoléhají právě na příjmy z poplatků od těchto operátorů. V internetových nabídkách totiž mnohdy nejsou k dispozici základní volně dostupné stanice, neboť je diváci nepožadují. Mohou si je přece naladit zdarma přes anténu. Internetovou televizi využívají na příjem těch placených stanic, které na anténě nenajdou. I díky tomu mohou americké OTT platformy nabízející televizní programy účtovat svým klientům nižší částky než tradiční kabeloví a satelitní operátoři, kteří šíří i základní programy.

Související článek: Přesun od kabelu na internet. Miliony lidí v USA přešli k on-line placené televizi
Další informace: Disney mění strategii, není připraven zavřít své lineární kanály kvůli Disney+

Americký trh se tak dostává do bodu, kdy případné vynechání některých volně dostupných stanic z nabídky nemusí nutně znamenat výrazný odliv klientů. Pro diváky je totiž důležitá i samotná cena, nejen programová nabídka.

Paradoxně, operátoři v on-line prostředí se dostávají pod cenový tlak nikoliv od tradičních pay-tv operátorů, ale zejména od streamingových služeb. Trh placeného streamingu se totiž rozrůstá, a vstupují do něj právě tradiční televizní společnosti. Ty díky streamingu mohou oslovit svého diváka přímo, a nepotřebují už mezičlánek v podobě kabelového nebo satelitního operátora. Provozovatelé televizních programů se tak stávají přímou konkurencí poskytovatelům placeného vysílání, což na trhu vytváří tlak.

Zatím je předčasné hodnotit, jak tento souboj dopadne. Lze jen předpokládat, že placený streaming bude postupně ubírat klienty tradičním operátorům. Ti budou nakonec nuceni snížit ceny, aby mohli konkurovat různým značkám v on-line prostoru. Výsledkem může být paradoxně stav, kdy divák bude ochoten vzdát se některých základních programů výměnou za to, aby měl v nabídce jiné exkluzivní stanice za nižší cenu.

Zároveň ale bude nutné, aby se pay-tv operátor divákovi přizpůsobil a nenutil ho odebírat velké programové balíčky se stanicemi, které nesleduje. Tradiční operátoři se tak budou muset soustředit na personalizaci, aby si diváci mohli sami zvolit skupiny TV programů, které skutečně sledují.

Pokud se operátorům podaří upravit vztahy s programmery, mohou si udržet své dlouhodobé klienty i v dalších letech. Místo toho, aby diváci definitivně „přestřihli drát“, budou usilovat o kombinovaný příjem volně dostupných stanic z antény, a k tomu si vyberou několik desítek placených programů přes kabel, satelit nebo IPTV a OTT služby.

Lze předpokládat, že placený streaming bude postupně ubírat klienty tradičním operátorům. Ti budou nakonec nuceni snížit ceny, aby mohli konkurovat různým značkám v on-line prostoru. Výsledkem může být paradoxně stav, kdy divák bude ochoten vzdát se některých základních programů výměnou za to, aby měl v nabídce jiné exkluzivní stanice za nižší cenu.
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhuplacená televizepříjem televizetelevize přes internetusa


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Porovnání nabídek internetových TV služeb. Jaké jsou ceny v roce 2025 a na kolika zařízeních můžete sledovat televizi?
Juraj Koiš 30. 4. 2025
Mohlo by vás zajímat
Warner Bros. Discovery po návratu k HBO Max přehodnotí některé své lineární projekty
17. 6. 2025
Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
16. 6. 2025
HBO Max vstupuje do 12 dalších zemí, už se staronovým názvem
11. 6. 2025
Ukrajinskou televizi 1+1 lze přijímat už i přes české DVB-T2 vysílání
Čtěte dále

Ukrajinskou televizi 1+1 lze přijímat už i přes české DVB-T2 vysílání

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Warner Bros. Discovery po návratu k HBO Max přehodnotí některé své lineární projekty
    • Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
    • Dvoudílný film České televize vstupuje do druhé etapy natáčení

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter