• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Svět streamingu: Globální hráči přinesli méně původních titulů než se očekávalo

Juraj Koiš Publikováno 23. 5. 2025
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Zatímco ve světě tradiční lineární televize byly televizní společnosti nuceny neustále investovat do nových zábavných formátů, aby si udržely sledující publikum, u streamingu je vše jinak. Streaming na jednu stranu snižuje tlak na počet nových seriálů, zároveň ale vyžaduje výrazně vyšší rozpočty pro každý nový titul, který vyprodukujete.

Online streaming. Ilustrační foto Pixabay.com

Streamingové války v předchozích letech přinesly rekordní investice globálních hráčů do původního obsahu, především do nových filmů a seriálů, které měly přilákat a udržet diváky u prémiových SVOD platforem. Nyní se však ukazuje, že počet původních titulů klesá, a to navzdory tomu, že většina globálních hráčů navyšuje objem prostředků na původní tvorbu. Obrovská konkurence ovšem způsobuje, že rozpočty na jednotlivé tituly výrazně stoupají, a v důsledku toho je nutné omezit jejich počet. Navíc se objevuje zajímavý fenomén – diváci totiž v mnohem větší míře sledují starší tituly, které přináší platformám vyšší počet odsledovaných hodin navzdory tomu, že tato díla stojí na nákladech výrazně méně.

Analytická společnost Digital i nedávno publikovala studii, kde vyhodnocovala vývoj na trhu původní tvorby po skončení zlaté éry tradičního televizního obsahu. Nyní, když se běžní diváci masově přesouvají od tradičního televizního příjmu směrem k prémiovému streamingu a obsahu na vyžádání, se přirozeně mění i míra investic do původního obsahu.

Zatímco ve světě tradiční lineární televize byly televizní společnosti nuceny neustále investovat do nových zábavných formátů, aby si udržely sledující publikum, u streamingu je vše jinak. Tradiční televize si vyžaduje kontinuální investice do původních filmů a seriálů, do soutěží a scripted reality shows. U streamingu na vyžádání vám ovšem stačí jen udržet publikum skrze několik velmi známých a velmi žádaných filmů a seriálů, které si vaši diváci mohou pouštět znovu a znovu.

Streaming na jednu stranu snižuje tlak na počet nových titulů, zároveň ale vyžaduje výrazně vyšší rozpočty k produkci menšího počtu titulů. Rovněž vás nutí investovat skutečně enormní prostředky do on-line marketingu, abyste mohli neustále lákat nové diváky. A pro své dlouholeté platící diváky musíte vymýšlet neustále nové motivační prvky, abyste je udrželi.

Společnost Digital i ve své studii s názvem Trend Report: Are You Still Watching tvrdí, že od konce roku 2023 se snížil počet původních seriálů uvedených na globálních streamovacích službách Netflix, Disney+, Max a Prime Video. Zatímco ještě v roce 2022 bylo uvedeno 395 nových původních seriálů, tak o dva roky později to bylo už jen 279 nových seriálů.

Netflix byl zároveň jedinou službou, kde diváci jevili větší zájem o nové tituly než o již existující filmy a seriály, alespoň pokud jde o kombinaci 25 nejsledovanějších titulů na největších trzích, kde služba působí.

Provozování tzv. binge watchingu, tedy kontinuálního sledování několika dílů jednoho seriálu za sebou, lze už vidět jen u kratších sérií. Jakmile má určitý seriál víc než deset epizod, průměrný divák streamingové služby jej nedosleduje.

Sledování televize a streamovaného obsahu. Ilustrační foto Pixabay.com

Diváci jeví větší zájem o starší seriály než o novou tvorbu

Dalším důležitým závěrem této studie je fakt, že ve druhé polovině roku 2023 se sledovanost nových původních titulů dostala pod úroveň starších licencovaných shows. Jinými slovy, zájem o archivní pořady, filmy a seriály od tradičních producentů byl v roce 2023 vyšší než sledovanost nových původních pořadů. Tento jev byl viditelný prakticky u všech klíčových globálních služeb v největších západních zemích.

Archivní pořady jako Dr. House nebo Grey’s Anatomy (Chirurgové) jsou i u dnešního publika velmi populární, a v mnoha případech jsou populárnější než některé nové tituly prémiových streamingových služeb.

Dalším důležitým faktorem je i tzv. „míra dokončení“, tedy kolik diváků se reálně dodívá na nové seriály, a v jaké míře. Paradoxně, v roce 2024 měly nejvyšší průměrnou míru dokončení pouze kratší seriály a vyložené minisérie, které obsahovaly jen 3-6 epizod. Na všechny epizody se v těchto případech podívalo až 48 procent sledujících.
Ovšem u delších seriálů, které měly 11-15 epizod, se dodívalo v průměru jen 26 procent sledujících.

I tato statistika ukazuje, že diváci streamingových služeb mají problém udržet pozornost u jednoho konkrétního seriálu, a vyžadují si stále nový a nový obsah. Provozování tzv. binge watchingu, tedy kontinuálního sledování několika dílů jednoho seriálu za sebou, lze už vidět jen u kratších sérií. Jakmile má určitý seriál víc než deset epizod, průměrný divák streamingové služby jej nedosleduje. Důvodem může být fakt, že divák jednoduše nemá dostatek času k tomu, aby zhlédl všechny epizody za sebou. A později už se k novému seriálu nevrátí.

Další informace: Stamiliony dolarů za práva k jednomu seriálu? V globální konkurenci je to realita
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhuevropaiptv operátorplacená televizesvět streamingutelevize přes internetusa


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Porovnání nabídek internetových TV služeb. Jaké jsou ceny v roce 2025 a na kolika zařízeních můžete sledovat televizi?
Juraj Koiš 30. 4. 2025
Značka HBO Max se vrátí. Záběry, které to odhalovaly už v březnu, byly autentické
Juraj Koiš 15. 5. 2025
Mohlo by vás zajímat
Glosa: Největší senzace byla k vidění pouze on-line. ČT Sport Plus v tradičních platformách by byl přínosem
23. 5. 2025
Skupina Warner Bros. Discovery ani po dvou letech od oznámení nespustila svou bezplatnou streamingovou službu
22. 5. 2025
MS v hokeji 2025: Čtvrtfinále Švédsko – ČR můžete vidět ve všech platformách, i bezplatně na satelitu
22. 5. 2025
Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Svět streamingu: Globální hráči přinesli méně původních titulů než se očekávalo
    • Glosa: Největší senzace byla k vidění pouze on-line. ČT Sport Plus v tradičních platformách by byl přínosem
    • Skupina Warner Bros. Discovery ani po dvou letech od oznámení nespustila svou bezplatnou streamingovou službu

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter