• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Svět placené televize: Balíčky programů nebo každý program zvlášť? I tyto otázky bude řešit soud

Juraj Koiš Publikováno 16. 12. 2024
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Na americkém trhu měla začít působit nová streamingová aplikace VENU, která by se zaměřila výhradně na sportovní kanály a sportovní obsah. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby nešlo o společný produkt tří velmi silných mediálních skupin – Warner Bros. Discovery, The Walt Disney Company a FOX. Vznik podobné aplikace přímo ve vlastnictví producentů obsahu se však nelíbí zavedeným pay-tv operátorům.

Sportovní přenosy patří k nejžádanějším produktům operátorů placené televize. Na fotce můžete vidět Olympijský stadion v Římě. Ilustrační foto Marco Pomella, fotobanka Pixabay.com

Poměrně zajímavý soudní spor pokračuje v USA. Na jedné straně stojí tři silné mediální skupiny, které chtějí postavit vlastní streamingovou aplikaci VENU. Proti tomu bojuje zavedená on-line platforma Fubo, která se zaměřuje především na sportovní obsah. A v první fázi se jí podařilo přesvědčit soud, že společný projekt tří mediálních skupin může výrazně poškodit konkurenční prostředí na trhu placené televize.

Argumenty právníků Fubo jsou přitom velmi podobné těm, které v podobných situacích prezentují i jiní operátoři placené televize. Dlouhodobá praxe je taková, že mediální skupiny a televizní společnosti produkují obsah. Ten následně nabízí za poplatek standardním pay-tv operátorům. Problém ale nastává ve chvíli, kdy tyto mediální skupiny chtějí svým partnerským operátorům přímo konkurovat například tak, že si postaví svou vlastní streamingovou aplikaci s výhodnějšími podmínkami pro koncového diváka.

V důsledku toho dochází k narušení rovnováhy na trhu, jelikož zmíněné televizní a mediální skupiny pak kontrolují vysílání, distribuci i prodej konečnému spotřebiteli.

Novou streamingovou aplikaci VENU chtějí společně spustit skupiny Warner Bros. Discovery, The Walt Disney Company vlastnící síť ESPN, a skupina FOX provozující celoplošné sportovní kanály FOX Sports. Výsledkem by měla být streamingová aplikace, která nabídne nejžádanější sportovní programy za jeden poplatek. Konkurenční a zavedená aplikace fubo by tím nejvíce ztratila, neboť se orientuje na typově stejný produkt, a za obsah platí přímo těmto třem skupinám.

Americká federální soudkyně Margaret Garnett umožnila pokračování případu, odmítla tedy požadavek skupiny FOX, aby došlo k zastavení případu nebo k přesunu části případu k jinému soudu. Prakticky to znamená, že případ bude pokračovat, což je velmi důležité pro další vývoj. Celý proces by měl být uzavřen nejdříve v říjnu 2025.

Svět placené televize dlouhodobě funguje tak, že mediální skupiny a televizní společnosti produkují obsah. Ten následně nabízí za poplatek standardním pay-tv operátorům. Problém ale nastává ve chvíli, kdy tyto mediální skupiny chtějí svým partnerským operátorům přímo konkurovat například tak, že si postaví svou vlastní streamingovou aplikaci s výhodnějšími podmínkami pro koncového diváka.

Ilustrační foto Pixabay.com

Aplikace VENU už měla být spuštěna, soud ji zablokoval

Klíčové ovšem je, že ke spuštění aplikace VENU zatím nedojde. Soudkyně totiž už před několika měsíci vydala předběžné opatření, které budou zkoumat vyšší soudy, a které nepovolilo uvedení produktu VENU na trh. Kdyby k tomuto opatření nedošlo, streamingová služba VENU by byla již v provozu, její spuštění bylo naplánováno se startem aktuální sportovní sezóny.

A jaké jsou tři klíčové argumenty zástupců Fubo, které podle nich škodí konkurenčnímu prostředí?

Vázaný prodej: Fubo obviňuje společnosti Disney a Fox z toho, že nutí distributory, aby kupovali balíčky kanálů místo toho, aby si mohli licencovat jednotlivé kanály. Tato praxe brání společnosti Fubo nabízet spotřebitelům balíček zaměřený výhradně na sport. Fubo se sice marketingově profiluje jako sportovní platforma, ve svých programových balíčcích je však nucena nabízet i desítky jiných programů, které nejsou sportovní.

Nutnost přenášet a platit za méně sledované kanály: Fubo rovněž tvrdí, že společnosti Disney a Fox požadují, aby distributoři přenášeli a platili za méně populární kanály, aby si zajistili přístup k těm žádanějším. Tato praxe se výrazně uplatňuje na trhu placené televize obecně, tedy i v Evropě. Už několikrát jsme i o výhradách českých nebo slovenských operátorů, kteří jsou tlačeni k tomu, aby přenášeli všechny nebo většinu programů určitých mediálních skupin. A to navzdory tomu, že některé programy sleduje jen minimum diváků.

Rozdílná výše poplatků sobě a konkurenci: Společnost Fubo tvrdí, že tři žalované mediální skupiny využívají ve svých smlouvách doložky nejvyšších výhod, které jim zajišťují nejnižší poplatky nabízené jakémukoli distributorovi. Jinými slovy, aplikace VENU vlastněná žalovanou trojicí, by měla mít mnohem výhodnější podmínky než konkurenční streamingové aplikace. Tato praxe podle společnosti Fubo vede k tomu, že je nucena nabízet své vlastní služby za vyšší ceny.

Psali jsme: Globální mediální skupiny chtějí udržet tradiční placené programy i v éře streamingu
Další informace: Souboj dvou světů. Je tradiční televize stále silná nebo ji válcují streamingové služby?
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhuplacená televizesvět placené televizeusa


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Porovnání nabídek internetových TV služeb. Jaké jsou ceny v roce 2025 a na kolika zařízeních můžete sledovat televizi?
Juraj Koiš 30. 4. 2025
Mohlo by vás zajímat
Největší satelitní operátor v USA přestává přijímat nové klienty. Satelitní televizi zachová pro ty stávající
26. 6. 2025
Warner Bros. Discovery vrátil značku HBO Max, ovšem Paramount oslabuje svůj Showtime
24. 6. 2025
Analýza Atmedia: Hlavní TV obrazovka v domácnosti stále slouží hlavně ke sledování TV obsahu
24. 6. 2025
Sport2 odvysílá rozhodující čtvrtfinálový zápas Sparty v hokejové Lize mistrů
Čtěte dále

Sport2 odvysílá rozhodující čtvrtfinálový zápas Sparty v hokejové Lize mistrů

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Známý filmový kanál FilmBox láká na červenec ve znamení české filmové klasiky
    • Největší satelitní operátor v USA přestává přijímat nové klienty. Satelitní televizi zachová pro ty stávající
    • Produkční společnost Prima Originals mění jméno. Bude fungovat pod značkou Friends Production

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter