• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Odborníci se neshodnou, zda je lineární televize mrtvá nebo zda má před sebou zářnou budoucnost

Juraj Koiš Publikováno 30. 9. 2022
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Žijeme ve světě neomezených informací a názorových bublin, o čemž svědčí i fakt, že různé odborné výzkumy nebo studie si někdy vzájemně protiřečí. Týká se to i budoucnosti tradiční lineární televize v konkurenci streamingových služeb.

Zábava u televize. Ilustrační foto: Pixabay.com, autor: yousafbhutta

Párkrát jsem od amerických komentátorů slyšel bonmot, že v dnešním světě si už můžete jakýkoliv názor nebo představu jednoduše potvrdit vědeckou studií. Stačí najít tu správnou, která vám „bude vyhovovat“. Paradoxně, tento stav se týká i budoucnosti tradiční lineární televize. Zatímco jedna část odborníků jí předpovídá ještě zářnou budoucnost, jiní ji považují fakticky za mrtvou. Žezlo mají v nejbližších letech převzít streamingové služby. Podobná prognóza se sice objevuje už přinejmenším 6 let, v praxi se však zatím nepotvrzuje.

Pokud srovnáme roční příjmy tradičních televizních společností a globálních streamingových platforem, zjistíme, že televize mají přibližně 4x víc prostředků než streamingové firmy. Navzdory tomu však nadpoloviční část investic do původní dramatické tvorby směřuje právě do streamingu, a nikoliv do televize. Tvrdí to výzkumná společnost MoffettNathanson, která na základě těchto dat předpokládá, že lineární televize mele z posledního.

Výrazně vyšší investice do streamingu se projevují tak, že v placených videotékách najdete tu nejpopulárnější novou tvorbu, kterou lze označit za prémiovou. V běžné televizi můžete sledovat „dramata druhé kategorie“ (second tier drama), případně scripted reality shows, zpravodajství a „trochu sportu“. To je podle výzkumníků dostatečný důvod k tomu, aby diváci opouštěli tradiční televizní příjem a soustředili se výhradně na streamovaná díla na vyžádání.

Další část odborníků však s těmito závěry nesouhlasí a naopak předpovídá tradiční lineární televizi ještě dlouhou budoucnost. Právě budoucnost lineární televize byla ústředním tématem konference Innovation Day, kterou minulý týden pořádaly České Radiokomunikace. A zástupci operátora společně se zástupcemi České televize a TV Prima se shodli, že tradiční televizi se daří, a není důvod malovat čerty na zeď. S ohledem na současnou ekonomickou situaci se přítomní odborníci právem domnívají, že diváci se budou k lineárním programům postupně vracet, mimo jiné i proto, že jsou zdarma.

Na velkých světových trzích je přitom ještě jeden fenomén, který si v posledních letech získal obrovskou popularitu. Tím je tradiční bezplatná televize šířená přes internet. Podobné služby se nazývají FAST Channels a zažívají skutečně obrovský rozmach díky tomu, že diváci je mohou sledovat kdekoliv v dosahu vysokorychlostního internetu nebo mobilních dat, a nemusí se nikam registrovat. Podrobně jsme o FAST kanálech psali v samostatném textu.

Doporučená související analýza: Co jsou to FAST kanály a jak fungují? Mohou být záchranou tradiční televize v streamingové éře?
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
iptv freekabelová televizepoznámky a glosypříjem televizesatelitní televizetelevize na běžnou anténutelevize přes internet


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Telly spouští jarní kampaň, na první tři měsíce nabízí největší balíček jen za 250 korun
Juraj Koiš 16. 3. 2023
Podívejte se na studio Novy Sport k závodům MotoGP
Juraj Koiš 22. 3. 2023
Mohlo by vás zajímat
Trendy v placené televizi na západě: Obsahová exkluzivita již není klíčová, střídá ji agregace
28. 3. 2023
Společná „národní“ platforma nefungovala. Francouzské televize zavřely službu Salto
28. 3. 2023
Názorová analýza: Kolik diváků využívá placené programy? Lze věřit hodnotě 57 procent nebo 72 procent?
27. 3. 2023
Slovensko má třetí zpravodajskou televizi, o víkendu odstartovala JOJ 24
Čtěte dále

Slovensko má třetí zpravodajskou televizi, o víkendu odstartovala JOJ 24

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Trendy v placené televizi na západě: Obsahová exkluzivita již není klíčová, střídá ji agregace
    • Společná „národní“ platforma nefungovala. Francouzské televize zavřely službu Salto
    • Názorová analýza: Kolik diváků využívá placené programy? Lze věřit hodnotě 57 procent nebo 72 procent?

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2018-2022 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter