• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Glosa: Vítězství Donalda Trumpa přinese CNN a dalším televizím miliony nových diváků

Juraj Koiš Publikováno 11. 11. 2024
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Bílý dům. Ilustrační foto: Pexels.com

Spojené státy americké budou mít od 20. ledna 2025 podle očekávání nového prezidenta. Vítězem voleb se – rovněž podle očekávání – stal Donald John Trump, jenž přesvědčivě zvítězil nejen v počtu volitelů, ale i v celkovém počtu hlasů. Zatímco u Demokratů jsou podobná vítězství běžná – jelikož mají tradiční většinu v klíčových státech New York a California – u Republikánů je přece jen překvapivé, když jejich kandidát zvítězí i v celkovém součtu všech hlasů v rámci USA. Trumpovo vítězství je nicméně zajímavé i v tom ohledu, že zvítězil ve všech sedmi tzv. swing states včetně Nevady, která v posledních čtyřech prezidentských volbách volila výhradně kandidáty Demokratické strany.

V dnešním sloupku se nebudu věnovat politickým důsledkům vítězství Donalda Trumpa. Za tímto účelem už vznikly – a ještě vzniknou – desítky různých úvah a analýz. Jeho vítězství je však zajímavé především z pohledu médií. Těm to pomůže získat nové diváky a čtenáře. V nejbližších letech tradiční mediální společnosti získají vysokou sledovanost a čtenost, o kterou postupně přišly v důsledku nástupu nových médií.

Ať už si o osobě Donalda Trumpa myslíte cokoliv, jedno je nesporné. Jde o vděčný „mediální magnet“. Ptáte se, proč je většina médií doslova posedlá právě tímto člověkem? Klíčovým důvodem je fakt, že titulní stránka s jeho jménem může vyprodat náklad jakýchkoliv novin. Televizní reportáž nebo debata zaznamenává nadprůměrnou sledovanost. A článek se jménem Trump v titulku přináší vysoká čísla čtenosti i v online prostoru. Nebudu zastírat, že právě to je důvod, proč jsem napsal tuto glosu.

Ohromná negativní publicita v médiích totiž funguje obousměrně. Většina amerických celebrit a osobností může dnem i nocí opakovat, jak moc Trumpa nenávidí. Ve skutečnosti si ale velká část z nich tajně přála, aby v politice zůstal. Nyní mohou stejné osobnosti další čtyři roky lamentovat. Díky tomu přilákají pozornost médií i v situacích, kdy by se o nich běžně nemluvilo.

Typickým příkladem je americká televize CNN. Kdysi jedna z nejmocnějších značek na tamním televizním trhu se dnes potácí na hraně relevantnosti. V Americe už není příliš mnoho těch, kdo by ji brali vážně. I nejvýraznější fanoušci Demokratů a odpůrci Donalda Trumpa radši dávají přednost MSNBC před CNN.

Ovšem když byl Trump prezidentem v letech 2016-2020, těžila z toho právě značka CNN. Průměrná denní sledovanost CNN se tehdy pohybovala v nižších jednotkách milionů. Když Trump z funkce odešel, průměrná sledovanost se propadla k nižším stovkám tisíc.

Stovky tisíc se mohou zdát jako slušné číslo, ovšem v kontextu amerického trhu čítajícího více než 300 milionů lidí je to směšná hodnota. Pro porovnání, stovky tisíc diváků denně generuje i veřejnoprávní televize ČT 24, přestože její množina potenciálních diváků je 30krát nižší než u americké CNN. Česká televize se svým programem však má u zdejších diváků důvěru, což nelze říci o CNN v USA.

Proto se domnívám, že novináři a vedoucí manažeři nejen CNN, ale i dalších amerických médií, ve skutečnosti přivítali výsledek těchto voleb, i když to nemohou dát veřejně najevo.

Čtyři další roky s Trumpem v Bílém domě přinesou zpravodajským televizím novou energii, a miliony nových diváků. Tradiční televizní programy tak čeká světlá budoucnost.

To se nedá říci o průzkumných agenturách. Ty se ve svých veřejných výstupech výrazně zmýlily – už poněkolikáté. Neveřejné průzkumy byly mnohem přesnější a naznačovaly výrazné zisky Trumpa ve všech důležitých státech. Ovšem tato data se nikdy nedostala na veřejnost.

Běžní diváci a čtenáři viděli jen výrazně upravené veřejné výstupy průzkumníků, které neměly nic společné s realitou. Výsledky voleb to potvrdily.

Nyní je otázkou, zda vůbec ještě existuje možnost napravit poškozenou reputaci, aby voliči výskumným agenturám ještě někdy uvěřili.

Většina amerických celebrit a osobností může dnem i nocí opakovat, jak moc Trumpa nenávidí. Ve skutečnosti si ale velká část z nich tajně přála, aby v politice zůstal. Nyní mohou stejné osobnosti další čtyři roky lamentovat. Díky tomu získají ohromnou publicitu.
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
druhápoznámky a glosyusa


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Seriál X-Files slaví výročí. I po 32 letech má velmi oddanou komunitu příznivců
Juraj Koiš 11. 9. 2025
Nové vedení Paramountu chce oživit zájem diváků o značku MTV
Juraj Koiš 9. 9. 2025
Mohlo by vás zajímat
Koalice držitelů sportovních práv považuje televizní pirátství za organizovaný zločin
16. 9. 2025
Seriál X-Files slaví výročí. I po 32 letech má velmi oddanou komunitu příznivců
11. 9. 2025
Nové vedení Paramountu chce oživit zájem diváků o značku MTV
9. 9. 2025
Největší satelitní operátor v USA spustil bezplatnou televizní službu přes internet
Čtěte dále

Největší satelitní operátor v USA spustil bezplatnou televizní službu přes internet

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Koalice držitelů sportovních práv považuje televizní pirátství za organizovaný zločin
    • Nabídka ve FAST platformách je stále bohatší. Zahajuje program Sports Illustrated TV
    • Služba MAGENTA TV přidává dětskou sekci a spouští Dětské kino

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter