• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Názorová analýza: Disney začíná propouštět. Vsadit všechno na streaming nebylo správné

Juraj Koiš Publikováno 29. 3. 2023
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Bylo chybou vsadit vše na jednu kartu, tedy streaming. Placený streaming je sice novým a potenciálně velmi výnosným odvětvím, ovšem stejně strategicky důležitá je i tradiční placená televize nebo kinodistribuce.

Vchod do sídla The Walt Disney Company v Burbanku v Californii. Autor fotografie: Coolcaesar, zdroj: Wikimedia.org. Licence: CC BY-SA 4.0

The Walt Disney Company, jedna z největších společností orientovaná na zábavu a produkci, spustila plán propouštění, který počítá se zrušením přibližně 7 tisíc pracovných pozic. Společnost počítá s úsporou na personálu ve výši necelých 3 miliard dolarů. Další přibližně 3 miliardy chce ušetřit na produkci nového obsahu, což lze vnímat i tak, že seškrtá výdaje producentů obsahu, kteří pro skupinu Disney točí nové filmy a seriály. Nutnost úspor obhajoval i začátkem letošního roku staronový ředitel Bob Iger, jenž byl povolán z důchodu poté, co společnost neprokázala příliš šťastnou ruku při výběru jeho nástupce. Bob Iger nyní může realizovat i velmi nepopulární kroky, jelikož na jeho další manažerskou kariéru už negativní kroky nebudou mít tak výrazný vliv.

Propouštění v rámci skupiny Disney je sice očekávatelné, ale i tak je do jisté míry překvapivé vzhledem k tomu, že skupina vlastní jednu z nejpopulárnějších streamingových služeb na světě. Rovněž její zábavné parky, plavby a další společenské aktivity patří k nejnavštěvovanějším. Nutnost propouštění se však dotkla mnoha amerických firem v sektoru technologií a zábavy, což naznačuje, že globální ekonomika nyní skutečně není v tak dobré kondici, jak čas od času slýcháme od americké administrativy.

Příklad Disney však ukazuje i další zajímavost. Streamingová služba Disney+ vykazuje přes 150 milionů platících diváků. Navzdory tomuto faktu zatím nedokáže svým majitelům přinášet zisk. Důvodem je především stále vyšší cena za produkci nového obsahu, a poměrně vysoké provozní náklady na zajištění chodu tak obrovské platformy. Se ztrátovostí služby se v prvních 5 letech sice počítalo. Problém však je, že jiné části mediálního byznysu v předchozích dvou letech uvolnily pole právě této službě. Celá skupina tak má vyšší náklady, a zároveň nižší tržby z obsahu než mohla mít, pokud by se veškerá pozornost nesoustředila výhradně na Disney+.

Pokud chce Disney i nadále prosperovat tak, jako se mu dařilo před covidovou krizí, bude se muset přizpůsobit. Klíčové bude postupné obnovení důvěry s tradičními obchodními partnery včetně provozovatelů kin, a placených TV platforem. Streaming ve formě Disney+ může být rovněž strategickou prioritou, ale neměl by být preferován na úkor jiných důležitých obchodních činností.

Tradiční kino je pro filmovou distribuci stále klíčové. Ilustrační foto Pixabay.com

K tématu: Disney+ vůbec poprvé zaznamenal pokles počtu platících diváků. Cena za původní tvorbu stoupá

Klíčové jsou vztahy s tradičními poskytovateli obsahu

Jako jeden z mnoha příkladů lze zmínit placený televizní byznys. Disney na několika trzích ukončil provoz některých svých tradičních televizních programů, čím výrazně snížil své příjmy z poplatků od operátorů placené televize. Na Britských ostrovech dokonce neobnovil kontrakty na šíření svých kanálů ani největším pay-tv operátorům. Chtěl totiž, aby klienti placené satelitní a kabelové televize přešli přímo pod Disney+. Management Disney zřejmě očekával, že pokud svým partnerům vypne programy značky Disney, že diváci automaticky přejdou pod Disney+. K tomu zřejmě nedošlo.

Dalším příkladem ne úplně šťastného rozhodnutí je snaha nabízet některé nové žádané filmy nikoliv formou tradiční kinodistribuce, ale především přímo v rámci platformy Disney+, i když se zvláštním příplatkem. Ani tato strategie však nefunguje, jelikož tradiční kino nabízí divákům úplně jiný druh zážitku než streamování filmů v pohodlí domova.

Společnost Disney proto pomalu opouští od tohoto záměru, a hodlá v kinodistribuci pokračovat. Tento fakt nelze vnímat jinak než jako přiznání, že orientace výhradně na placený streaming nemůže fungovat. Bylo chybou vsadit vše na jednu kartu. Placený streaming je sice novým a potenciálně velmi výnosným odvětvím, ovšem stejně strategicky důležitá je i tradiční placená televize nebo právě kinodistribuce.

Pokud chce Disney i nadále prosperovat tak, jako se mu dařilo před covidovou krizí, bude se muset přizpůsobit. Klíčové bude postupné obnovení důvěry s tradičními obchodními partnery včetně provozovatelů kin, a placených TV platforem. Streaming ve formě Disney+ může být rovněž strategickou prioritou, ale neměl by být preferován na úkor jiných důležitých obchodních činností.

Walt Disney je totiž závislý nejen na on-line konzumaci obsahu, ale především na partnerství s tradičními poskytovateli obsahu, kteří mají za své klienty koncové diváky. Společnost má před sebou ještě dlhou, a poměrně bolestivou cestu. Nynější vlna propouštění je jen prvním krokem.

Streamingová služba Disney+ vykazuje přes 150 milionů platících diváků. Navzdory tomuto faktu zatím nedokáže svým majitelům přinášet zisk. Se ztrátovostí služby se v prvních 5 letech sice počítalo. Celá skupina má však vyšší náklady, a zároveň nižší tržby z obsahu než mohla mít, pokud by se veškerá pozornost nesoustředila výhradně na Disney+.
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhudisney plusevropaiptv operátorplacená televizepoznámky a glosysvět streamingutelevize přes internetusavelká británie


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Porovnání nabídek internetových TV služeb. Jaké jsou ceny v roce 2025 a na kolika zařízeních můžete sledovat televizi?
Juraj Koiš 30. 4. 2025
Mohlo by vás zajímat
Warner Bros. Discovery po návratu k HBO Max přehodnotí některé své lineární projekty
17. 6. 2025
Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
16. 6. 2025
Volba ředitele ČT: postup do finále by si zasloužilo víc kandidátů než pět
12. 6. 2025
Globální streamingové firmy letos investují do původního obsahu až 26 miliard dolarů
Čtěte dále

Globální streamingové firmy letos investují do původního obsahu až 26 miliard dolarů

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Warner Bros. Discovery po návratu k HBO Max přehodnotí některé své lineární projekty
    • Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
    • Dvoudílný film České televize vstupuje do druhé etapy natáčení

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter