• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Výhody teletextu v multimediální době

Juraj Koiš Publikováno 2. 8. 2022
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

V dnešní multimediální době je teletext jediným médiem, kde vás neotravuje vyskakující reklama nebo neustálé podbízení jiných článků a reklamního obsahu, který jste původně ani nehledali. Až doposud jsem si myslel, že jsem snad jediný z generace stále ještě relativně mladých lidí, kdo aktivně využívají tuto službu. Včerejší text na webu Lupa.cz mě následně přiměl k napsání této glosy o výhodách teletextu v multimediální době.

Jednoduchý dálkový ovladač s teletextovým tlačítkem. Ilustrační foto, zdroj Pixabay.com, úprava TVKOMPAS.cz

Čas od času se na webu TVKOMPAS.cz zamýšlím nad budoucností teletextu. Navzdory tomu, že jej nahradily mnohem pokročilejší technologie – kromě internetových deníků a sociálních sítí především platforba HbbTV – jsem i v roce 2022 toho názoru, že teletext má smysl i v dnešní multimediální době. Paradoxně, právě dnešní zrychlená doba, kdy jsou všichni neustále on-line, si vyžaduje i mírně „zpomalené médium“, kde lze číst zprávy jednoduše a bez rušivých elementů. A právě to nabízí teletext, byť se nás managementy soukromých televizí snaží dlouhodobě přesvědčit, že jde o zastaralou a nepoužitelnou technologii.

Ano, teletext je skutečně zastaralý, nelze ale tvrdit, že je nepoužitelný. Právě naopak, v dnešní multimediální době je teletext jediným médiem, kde vás neotravuje vyskakující reklama nebo neustálé podbízení jiných článků a reklamního obsahu, který jste původně ani nehledali. Teletext je sice velmi specifická retro platforma, ovšem právě díky svým specifickým vlastnostem je dnes velmi praktická.

O „definitivním“ konci teletextu se mluví prakticky od konce analogového televizního vysílání. Po přechodu na digitální způsob sledování televize měl původní teletext být nahrazen tzv. „superteletextem“, který měl obsahovat pokročilou grafiku a fotografie. Superteletext se sice nikdy nedostal do běžného provozu, ovšem současná podoba hybridních TV portálů se tomuto konceptu podobá. Stále je však dost důvodů k zachování tradičního teletextu minimálně ještě v tomto a možná i následujícím desetiletí.

Teletext je možná na ústupu, ale rozhodně není minulostí. Navzdory všem předpovědím o jeho konci lze předpokládat, že tu s námi ještě nějakou dobu zůstane, zejména díky veřejnoprávním televizím.

Klidné médium do neklidné doby?

Zde je několik příkladů pohodlného a dostatečného využití teletextu ve srovnání s tradičními on-line médii:

Prohlížení teletextových stránek vyniká svou jednoduchostí. V podstatě jde o rychlé získání informací „jedním kliknutím“, tedy zadáním jednoduché číselné kombinace.

Tradiční teletext neobsahuje rušivou reklamu. Vložené bannery nebo videospoty jsou běžnou součástí hybridního televizního vysílání. V klasickém teletextu se však nemusíte bát nevyžádané reklamy.

Zpravodajství bez rušivých elementů. Z technologických důvodů je nutné zprávy zkracovat, aby se vešly na obrazovku, jelikož scrollování není možné. Divák se tak rychle dozví to nejnutnější a není rušen jiným typem obsahu, který právě nehledá.

Rychlé sportovní výsledky. Dnes už sice existuje řada online služeb s rychlým sportovním zpravodajstvím, ovšem hledání výsledků přes teletext je stále velmi praktické.

Teletext je vhodným místem pro řádkovou inzerci a pro rychlé prohlížení nebo podání inzerátu.

Utlumení teletextových služeb v posledních letech je důsledkem tlaku z komerčního sektoru, pro který už teletext neměl dostatečný potenciál. Komerční televize i v ČR se snaží teletext postupně eliminovat s cílem přesunout diváky plně do prostředí HbbTV.

Náhled titulní stránky teletextu České televize

Utlumení teletextu v důsledku tlaku z komerční sféry

Utlumení teletextových služeb v posledních letech je důsledkem tlaku z komerčního sektoru, pro který už teletext neměl dostatečný potenciál. Komerční televize i v ČR se snaží teletext postupně eliminovat s cílem přesunout diváky plně do prostředí HbbTV.

Navzdory všem předpovědím o konci teletextu lze předpokládat, že tu s námi ještě nějakou dobu zůstane, zejména díky veřejnoprávním televizím. Česká televize jej rozhodně hodlá poskytovat i nadále, a zmíněný článek na webu Lupa.cz naznačuje, že se teletext možná i obsahově rozšíří. Tato platforma je rovněž extrémně populární v sousedním Německu, kde mají své teletextové stránky nejen všechny veřejnoprávní značky, ale i prakticky všechny plnoformátové celoplošné televize.

Teletext je možná na ústupu, ale rozhodně není minulostí. Jsem rád, že nejsem jediný, kdo jej pravidelně využívá.

Teletext je možná na ústupu, ale rozhodně není minulostí. Navzdory všem předpovědím o jeho konci lze předpokládat, že tu s námi ještě nějakou dobu zůstane, zejména díky veřejnoprávním televizím.
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
digitální kabelová televizedigitální satelitní televizepoznámky a glosypřechod na dvb-t2příjem televizesatelitní operátorsatelitní televizetelevize na běžnou anténuvysílače dvb-t2


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Telly spouští jarní kampaň, na první tři měsíce nabízí největší balíček jen za 250 korun
Juraj Koiš 16. 3. 2023
Podívejte se na studio Novy Sport k závodům MotoGP
Juraj Koiš 22. 3. 2023
Mohlo by vás zajímat
Názorová analýza: Kolik diváků využívá placené programy? Lze věřit hodnotě 57 procent nebo 72 procent?
27. 3. 2023
Standardní rozlišení je u Němců stále populární navzdory krokům operátora Sky Deutschland
27. 3. 2023
Operátor Telly v průzkumu zjistil, že placenou televizi využívá zhruba 72 procent obyvatel
24. 3. 2023
Prima na podzim avizuje tři nové seriály pro hlavní vysílací čas
Čtěte dále

Prima na podzim avizuje tři nové seriály pro hlavní vysílací čas

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Názorová analýza: Kolik diváků využívá placené programy? Lze věřit hodnotě 57 procent nebo 72 procent?
    • Standardní rozlišení je u Němců stále populární navzdory krokům operátora Sky Deutschland
    • Operátor Telly v průzkumu zjistil, že placenou televizi využívá zhruba 72 procent obyvatel

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2018-2022 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter