Trendy a čísla v platformě Telly: Internetová TV roste, diváci si však ponechávají i satelit
Výrazné pohyby diváků směrem k internetové televizi jsou dílem několika různých faktorů. Dopomohl k tomu zejména přechod z terestrické platformy DVB-T na novější standard DVB-T2, a s tím spojená obměna přijímačů v domácnosti. Diváci si postupně zakoupily chytré televizory, které už podporují různé televizní aplikace a umožňují sledovat televizní programy přes internet.
Ještě významnější roli sehrála covidová pandemie, kdy internetové TV služby nabídly divákům možnost si tento nový druh příjmu vyzkoušet. Diváci tak během lockdownů mohli sledovat nejen lineární TV vysílání přes internet, ale mohli si osvojit především 7denní zpětné zhlédnutí nebo bohaté knihovny filmů a seriálů na vyžádání.
Pozadu nezůstaly ani nadnárodní streamingové služby, které rovněž přinesly cenově výhodné nabídky. A v mnoha případech se ukázalo, že jakmile divák jednou zkusí odložené sledování nebo video na vyžádání, už nemá důvod vracet se k tradičním lineárním platformám.
K novým trendům se vyjádřili i zástupci placené televize Telly, kteří provozují satelitní i internetovou TV službu. Zatímco v roce 2020 využívalo satelitní příjem až 80 procent klientů, v letošním roce je to 55 procent klientů.
Set-top-box nahradily chytré televizory a mobilní zařízení
Internetovou televizi využívalo 20 procent klientů Telly v roce 2020, dnes ji využívá až 45 procent klientů. Navzdory výraznému růstu OTT na úkor satelitu je překvapivé, že více než polovina zákazníků Telly i v roce 2025 zůstala u satelitu.
Pokud jde o zařízení, tak v roce 2020 využívalo set-top-boxy až 86 procent klientů operátora. Přes aplikace na chytré televizi nebo mobilních zařízeních byla tehdejší sledovanost jen kolem deseti procent. Nyní až 41 procent diváků sleduje službu přes chytrou televizi, zhruba 24 procent přes mobil a jen 28 procent přes set-top-box.
Související článek: Služba Telly odstartovala podzimní sezonu. Představila nový slogan a velmi atraktivní MAXI balíček
Změny v chování diváků lze ilustrovat i na živém a odloženém sledování a na využívání jednotlivých zařízení. Před pěti lety až 80 procent televizního obsahu sledovali diváci živě. Dnes však živá sledovanost tvoří jen zhruba 62 procent času, a zbylých 38 procent je odložená sledovanost.
Navzdory těmto atraktivním funkcím internetové televize si však velká část diváků ponechává satelitní příjem. Ten sice nenabízí okamžité zpětné zhlédnutí ani video na vyžádání, ale přináší kvalitní obraz a především velmi stabilní příjem, a to i v okrajových oblastech republiky. Satelitní diváci si mohou zároveň ukládat nahrávky neomezeně na své vlastní paměťové médium, pokud to jejich přijímač umožňuje.
A díky tomu, že satelitní programy jsou šířeny lineárně, je možné vysílat jakoukoliv událost pro neomezený počet diváků, aniž by to mělo vliv na kvalitu nebo stabilitu příjmu.
Internet jako primární platforma pro nové diváky
Zástupci Telly zdůrazňují výjimečnou stabilitu i u internetové televize – až 99,95 procent plynulého provozu bez výpadků za posledních 30 měsíců. Internet rovněž funguje jako primární platforma pro nové zájemce o placenou televizi. Přináší to výhody jak pro diváka, tak pro operátora. Divák si může kdykoliv aktivovat libovolný programový balíček, a okamžitě jej začít sledovat. Nemusí tedy čekat na příjezd technika nebo montáž paraboly. Operátorovi rovněž odpadnou náklady spojené s montáží, a nové klienty může získávat mnohem rychleji.
Nové způsoby šíření televize však přináší i výrazně ostřejší konkurenční prostředí. Pay-tv operátoři totiž už nesoupeří o klienty jen mezi sebou. Nově jim konkurují i velmi silné globální streamingové platformy Netflix, Disney+ nebo SkyShowtime, a rovněž domácí komerční televize Nova a Prima, které už taktéž provozují své vlastní služby – Oneplay a prima+.
Díky popularizaci streamingových platforem se výrazně mění chování diváků. Ti sice většinově upřednostňují živé sledování televizních programů, ovšem činí tak už jen 62 procent z nich. Ještě před pěti lety přitom živé vysílání sledovalo 79 procent klientů. Stoupl i podíl zpětného zhlédnutí (catch-up) z 11 procent na 27 procent. Přibližně 9 procent diváků využívá i timeshift, což je posunuté sledování aktuálně vysílaného pořadu.
Zajímavé je, že diváci si v éře internetové televize nenavykli uchovávat pořady pro pozdější zhlédnutí. Funkce PVR (private video recording) má totiž na celkovém odsledovaném čase podíl jen 2 procenta. Diváci přitom mají možnost si uchovat jakýkoliv pořad internetové televize až na dobu 30 dní, a mohou jej sledovat na libovolném zařízení bez nutnosti obsah kamkoliv přesouvat. Drtivá většina klientů však využívá zpětné zhlédnutí do 7 dnů, a nahrávky oblíbených pořadů si sami neukládají.
I tento údaj nakonec ilustruje výrazné změny v chování diváků. Většina lidí už nespoléhá na předem označené nahrávky, ale přistupují k internetové televizní službě podobně jako k jiným streamingovým platformám. Divák si tedy vybere cokoliv z nabídky z posledních 7 dnů, a nemá přímo potřebu si ukládat další nahrávky. Toto chování však platí zejména pro uživatele internetové televize. Satelitní diváci si mohou jednotlivé pořady nahrávat přímo na své vlastní paměťové zařízení, pokud jej mají připojené ke svému satelitnímu přijímači.
Zajímavost: Terestrika a satelit jsou dvě nejúspornější formy šíření TV vysílání