• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Tradiční sledování televize je pro diváka stále klíčové. Na hlavní obrazovce se prosazují IPTV služby

Juraj Koiš Publikováno 8. 11. 2018
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet
Konference RADIOKOMUNIKACE 2018, která proběhla koncem října v Pardubicích, přinesla několik zajímavých přednášek týkajících se televizního vysílání. V dnešním textu vám přiblížíme další myšlenky, které ve své prezentaci zmínil Pavel Hanuš z České televize. Jako zástupce veřejnoprávní instituce pochopitelně kladl důraz na tradiční televizní vysílání – lineární televizi. Zmínil však i několik zajímavých myšlenek týkajících se nelineární televize.

Tradiční sledování televize je pro diváka stále klíčové protože od něj nevyžaduje žádnou aktivitu mimo prostého přepínání programů. Divák může obsah pasivně konzumovat, není nucen jej aktivně vyhledávat.

Většinové sledování nelineárního obsahu je i v dnešní době spíš hudbou budoucnosti. Pavel Hanuš zdůraznil, že většina diváků i nadále preferuje lineární vysílání a tento stav se hned tak nezmění.

„V průběhu let jsem o tom mluvil s mnoha lidmi a můžu říct, že běžný člověk nemá chuť někde něco aktivně hledat. Jednoduše si pustí televizi a dívá se na obsah. To mu umožňuje pouze lineární televize,“ uvedl Hanuš s tím, že nelineární sledování televizních programů je stále marginální záležitostí, nelze jej však úplně ignorovat.

Další informace z prezentace Pavla Hanuše: Terestrická televize těží z univerzální dostupnosti. Roste oblíbenost IPTV a OTT služeb

BBC vkládá do nelineárních platforem 12 procent prostředků. Zasáhne tím pouhé tři procenta diváků

I přesto jsou investice televizních společností do nelineárních platforem – především online videoarchivů – neúměrně vysoké vzhledem k tomu, jakou část publika tím zasahují. Pavel Hanuš zmínil příklad britské BBC, která prostřednictvím nelineárních platforem oslovuje pouze 3 procenta diváků. Na provoz těchto platforem však vynakládá až 12 procent prostředků ze svého rozpočtu.

Ve své prezentaci se rovněž vyjádřil k všeobecnému přesvědčení, že velká část lidí hodlá konzumovat televizní obsah na mobilních zařízeních. „Skutečnost je taková, že většina lidí se ráda podívá na nelineární obsah, ale především na velké obrazovce,“ řekl Hanuš.

Moderní televize s různými OTT aplikacemi. Ilustrační foto Pixabay.com

Mobilní zařízení jsou vhodným doplňkem, ale běžnou televizi nenahradí

O tom, že většina diváků i v dnešní době preferuje tradiční televizní obrazovku není pochyb. Tento závěr potvrzuje i několik průzkumů. Tím nejznámějším je studie společnosti Nielsen vycházející z elektronického měření sledovanosti v USA.

Provedené měření uvádí, že až 92 procent času sledují diváci televizní obsah před klasickou televizní obrazovkou. Videoobsah na PC sledují diváci pouze 5 procent času a na smartphone připadají pouze 2 procenta. Tablet je dokonce pod jedním procentem. Podrobnější výsledky této studie jsem publikoval loni na webu RadioTV.cz pod titulkem Televize v domácnosti není mrtvá.

Tím zároveň padá mýtus o tom, že lidé chtějí za každou cenu sledovat obsah na mobilu a tabletu. Mobilní zařízení jsou vhodným doplňkem sledování televize v určitých situacích, například když je hlavní domácí TV obrazovka obsazená nebo když je divák mimo domov.

Nelze se domnívat, že by se chování diváků v nejbližších letech výrazně změnilo. Lineární televize zůstane klíčová stejně tak jako je důležitý přístup k tradiční televizi na hlavní obrazovce v domácnosti.

Samozřejmě, v následujícím období bude stoupat význam nelineárních služeb zejména u mladších diváků. Z tohoto pohledu je potřeba usnadnit lidem přístup k obsahu, což umožňují například placené IPTV platformy. Ty kromě tradiční lineární televize přináší divákovi i možnost zpětného shlédnutí nebo přetočení reklam v již odvysílaných pořadech. I proto není překvapením, že podíl IPTV služeb stoupá – zejména na hlavní televizi v domácnostech, což ve své prezentaci zdůraznil i Pavel Hanuš.

Fenoménu IPTV se budeme věnovat i v dalších textech.

Doporučujeme: IPTV službu si můžete vzít na dovolenou, satelitní kartu zatím ne
Kolik času trávíte sledováním TV obsahu na jednotlivých zařízeních?
  • Běžná TV - 82.1%
    82.1%
  • Externí zařízení připojené k běžné TV - 10.3%
    10.3%
  • Sledování videa na PC - 5.1%
    5.1%
  • Video v mobilu - 1.8%
    1.8%
  • Sledování videa na tabletu - 0.7%
    0.7%

 

Zdroj dat: The Nielsen Company. Data zahrnují 4. kvartál 2016. Novější data jsou k dispozici pouze platícím odběratelům elektronického měření TV sledovanosti v USA.

100%
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhuczech pay tvdigi tv czdigitální kabelová televizedigitální satelitní televizeiptv freeiptv operátorkabelová televizekabelový operátorplacená televizepříjem televizeprvnísatelitní operátorsatelitní televizeskylinktelevize přes internet


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Telly spouští jarní kampaň, na první tři měsíce nabízí největší balíček jen za 250 korun
Juraj Koiš 16. 3. 2023
Podívejte se na studio Novy Sport k závodům MotoGP
Juraj Koiš 22. 3. 2023
Mohlo by vás zajímat
Trendy v placené televizi na západě: Obsahová exkluzivita již není klíčová, střídá ji agregace
28. 3. 2023
Společná „národní“ platforma nefungovala. Francouzské televize zavřely službu Salto
28. 3. 2023
Názorová analýza: Kolik diváků využívá placené programy? Lze věřit hodnotě 57 procent nebo 72 procent?
27. 3. 2023
Placená televize O2 TV Sport v minulém týdnu pokořila hranici 200 tisíc diváků
Čtěte dále

Placená televize O2 TV Sport v minulém týdnu pokořila hranici 200 tisíc diváků

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Trendy v placené televizi na západě: Obsahová exkluzivita již není klíčová, střídá ji agregace
    • Společná „národní“ platforma nefungovala. Francouzské televize zavřely službu Salto
    • Názorová analýza: Kolik diváků využívá placené programy? Lze věřit hodnotě 57 procent nebo 72 procent?

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2018-2022 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter