• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Programmeři nabádají k zvýšení cen. Operátoři se bojí odlivu klientů k bezplatné televizi

Juraj Koiš Publikováno 15. 12. 2020
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Poskytovatelé placené televize se brání požadavkům na zvýšení cen pro koncové zákazníky, do kterých je svým způsobem tlačí poskytovatelé obsahu, tzv. programmeři. Pokud bychom to zjednodušili, jedna strana vidí prostor ke zvýšení cen i v období covidové pandemie, zatímco druhá strana nárůst ceny striktně odmítá.

Živé televizní vysílání lze sledovat i přes internet. Ilustrační foto: Pixabay.com

Svět placené televize přináší v posledních letech poměrně dynamické dění odehrávající se především mezi společnostmi provozujícími placené televizní služby a firmami, které jim dodávají konkrétní televizní programy. Poskytovatelé placené televize, tzv. operátoři, se brání požadavkům na zvýšení cen pro koncové zákazníky, do kterých je – přímo či nepřímo – tlačí poskytovatelé obsahu, tzv. programmeři. Pokud bychom to zjednodušili, jedna strana vidí prostor ke zvýšení cen i v období covidové pandemie, zatímco druhá strana nárůst ceny striktně odmítá.

Pro účely tohoto článku bych nerad jmenoval konkrétní společnosti nebo osoby. Můžu jen říct, že jsem v průběhu posledních několik měsíců mluvil s několika zástupci jak na straně operátorů, tak i programmerů. Postoje a představy obou stran se podle očekávání zásadně liší.

Programmeři vidí prostor ke zvýšení cen, podle jejich názoru jsou současné ceny za placenou televizi ještě stále relativně nízké ve srovnání s jinými evropskými zeměmi. V tom mají pravdu. Placená televize v České republice patří skutečně k těm levnějším ve srovnání se západní Evropou. To je však pouze jedna strana mince.

Na druhé straně barikády však stojí operátoři konkrétních placených televizních služeb, kteří se na zvýšení cen dívají velmi skepticky. Argumentují až neobvykle silným konkurenčním prostředím na poměrně malém českém trhu. A upozorňují na místní specifikum, kterým je poměrně slušná nabídka volně dostupných programů v terestrické platformě. Tyto volně vysílající programy v terestrice jsou obrovskou konkurencí pro placenou televizi. A pay TV operátoři proto musí držet své ceny na přijatelné rovině, aby neodradili poměrně značnou skupinu diváků, kterou v posledních letech získali.

Český trh na klíčová jednání pay tv operátorů s komerčními televizemi teprve čeká. Je zřejmé, že tato jednání budou výrazně ovlivněna politikou nového vlastníka skupiny CME. Ten totiž zná český televizní trh až velmi důvěrně i z pozice operátora placené televize, jelikož vlastní službu O2 TV.

Navíc, český televizní trh má v sobě zásadní nerovnost. Silné komerční skupiny Nova a Prima totiž platí za volné šíření svých programů v DVB-T/T2 stovky milionů korun ročně. Následně se chtějí „zahojit“ na kabelových, satelitních a IPTV operátorech, od kterých požadují stále vyšší poplatky.

Je zřejmé, že podobná situace není dlouhodobě udržitelná, což se projevilo i v nedávné anketě pay-tv operátorů, které oslovil TVKOMPAS.cz. Není možné, aby Nova s Primou (nebo na Slovensku JOJ s Markízou) na jedné straně požadovaly po operátorech více peněz, a na druhé straně nabízely své programy přes anténu zdarma. Dříve nebo později bude muset dojít v tomto směru k určité korekci.

Slovenské Markíze slouží ke cti, že bezplatné terestrické šíření „zazdila“ už před několika lety. Její tržní síla ji opravňuje žádat po operátorech vyšší poplatky. Klíčovou otázkou však zůstává míra zdražení, navíc v současné ekonomicky náročné době.

Český trh na klíčová jednání pay tv operátorů s komerčními televizemi teprve čeká. Je zřejmé, že tato jednání budou výrazně ovlivněna politikou nového vlastníka skupiny CME. Ten totiž zná český televizní trh až velmi důvěrně, a to ze všech stran. Kromě toho, že nově kontroluje nejsilnější komerční televizi Nova, má významné zastoupení právě i na poli placené televize. Skupina PPF totiž vlastní placenou televizi O2 TV. Tento fakt jí dává obrovskou konkurenční výhodu, která se nutně musí projevit i v jednáních Novy s dalšími operátory placené televize.

Český televizní trh má v sobě zásadní nerovnost. Silné komerční skupiny Nova a Prima totiž platí za volné šíření svých programů v DVB-T/T2 stovky milionů korun ročně. Následně se chtějí „zahojit“ na kabelových, satelitních a IPTV operátorech, od kterých požadují stále vyšší poplatky.
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhuczech pay tvdigi tv czdigitální kabelová televizedigitální satelitní televizeiptv freeiptv operátorkabelová televizekabelový operátoro2 tvplacená televizepoznámky a glosypříjem televizesatelitní operátorsatelitní televizetelevize na běžnou anténutelevize přes internettv nova


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
CANAL+ přiveze do Prahy trofej pro vítěze Premier League
Juraj Koiš 10. 10. 2025
Skupina Disney potvrdila, že Simpsonovi se vrátí v novém filmu po 20 letech
Juraj Koiš 1. 10. 2025
Mohlo by vás zajímat
Svět streamingu: Nový název služby Apple TV+ může u spotřebitelů vyvolat zmatek
15. 10. 2025
Sportovní přenosy motivují diváky ponechat si předplatné streamingových služeb
15. 10. 2025
Symbol plus už není důležitý. Apple přejmenoval svou streamingovou platformu
14. 10. 2025
Čtvrtina amerických diváků preferuje nové filmy v pohodlí domova místo návštěvy kina
Čtěte dále

Čtvrtina amerických diváků preferuje nové filmy v pohodlí domova místo návštěvy kina

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Česká televize natáčí nový seriál Kamarád. Přinášíme fotografie
    • Svět streamingu: Nový název služby Apple TV+ může u spotřebitelů vyvolat zmatek
    • Sportovní přenosy motivují diváky ponechat si předplatné streamingových služeb

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter