• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Čtvrtina amerických diváků preferuje nové filmy v pohodlí domova místo návštěvy kina

Juraj Koiš Publikováno 16. 12. 2020
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet
Současná koronavirová pandemie odstavila tradiční distribuční model, který po desítky let fungoval ve filmovém průmyslu. Jeden z průzkumů odhalil, že zhruba 25 procent amerických domácností preferuje sledovat filmové premiéry v pohodlí domova místo návštěvy kina. Diváci však neočekávají, že by měli nové filmy sledovat zadarmo. Platba za možnost vidět nový film doma je pro ně samozřejmostí. Tato skupina už nebere návštěvu kina jako nutnost.

Dobrou zprávou pro provozovatele kinosál je fakt, že preference diváků se zatím příliš nemění. Pokud byste v podobnou otázku položili lidem v průzkumu před 20 a více lety, výsledky by byly zřejmě podobné. I v dobách před internetem a online streamingem totiž měli diváci možnost dostat se k nejnovějším filmům částečně i z pohodlí domova.

S příchodem kabelové a satelitní televize se totiž objevily i televizní stanice na bázi pay per view, kdy si divák mohl kdykoliv pronajmout nový film na vyžádání – prakticky jen několik týdnů po kinopremiéře. Domácí „promítání“ bylo dostupné prostřednictvím speciálních TV programů, které nabízeli operátoři placené televize. Platba proběhla formou měsíční faktury za kabelovou a satelitní televizi, případně se objevila na faktuře za telefon.

Vybraný film se pak vysílal ve smyčce minimálně po dobu jednoho týdne. Pozůstatek tohoto modelu lze ještě dnes vidět na programech Sky Select, které provozuje německá platforma SKY Deutschland.

Další informace: Prosadí se u streamingových služeb model pay per view?

Tradiční distribuční cyklus v předešlých desetiletích vypadal zhruba takto – nejprve se film objevil v kinech, následně právě na pay per view programech. Následovala distribuce na domácích nosičích – nejprve VHS, poté DVD/BluRay/streaming – a následně na prémiových programech. Až zhruba po 18 měsících, případně po dvou letech se film poprvé objevil v neplacené televizi.

Nově může celý cyklus vypadat tak, že se film objeví nejprve exkluzivně v nabídce jedné větší streamingové platformy, ovšem za zvláštní příplatek. Půjde tedy o stejný model jako je platba za návštěvu kina, ovšem provozovatelé kinosál nezískají svůj tradiční podíl „z koláče“.

Studio Warner Bros už oznámilo, že v příštím roce hodlá premiéry všech svých nových filmů uvádět primárně v rámci své streamingové platformy HBO Max. Souběžně s tím se film dostane i do kin. Čas ukáže, zda bude podobný novátorský přístup dlouhodobě udržitelný.

S příchodem kabelové a satelitní televize se totiž objevily i televizní stanice na bázi pay per view, kdy si divák mohl kdykoliv pronajmout nový film na vyžádání – prakticky jen několik týdnů po kinopremiéře. Nyní tuto možnost nabízí online streaming.
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
evropaiptv operátorplacená televizetelevize přes internetusa


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Netflix se nechtěl pouštět do cenových válek o sportovní práva. Svůj postoj zřejmě přehodnotil
Juraj Koiš 3. 7. 2025
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Mohlo by vás zajímat
Filmový kanál TCM sice v Evropě už nepůsobí, ale Warner Bros. Discovery jej zachová i po svém plánovaném rozdělení
11. 7. 2025
Platforma SkyShowtime zpřístupňuje svůj původní seriál Langer z Polska
11. 7. 2025
Platforma Max se oficiálně vrátila k názvu HBO Max už i na českém trhu
11. 7. 2025
Služba SledovaniTV přidala titulky k 35 programům a hodlá titulkování rozvíjet
Čtěte dále

Služba SledovaniTV přidala titulky k 35 programům a hodlá titulkování rozvíjet

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Filmový kanál TCM sice v Evropě už nepůsobí, ale Warner Bros. Discovery jej zachová i po svém plánovaném rozdělení
    • Platforma SkyShowtime zpřístupňuje svůj původní seriál Langer z Polska
    • Platforma Max se oficiálně vrátila k názvu HBO Max už i na českém trhu

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter