• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Může terestrika přilákat diváky placených platforem? Jen když získá velké značky

Juraj Koiš Publikováno 15. 2. 2019
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Sledování obsahu na hlavní TV obrazovce v domácnosti. Ilustrační foto Pixabay.com

Terestrická televize si na českém trhu stále udržuje velmi výrazný podíl. Zástupci největšího operátora Českých Radiokomunikací očekávají v souvislosti s přechodem na DVB-T2 určitý pokles podílu anténní televize. Podle jejich výzkumů by však tento pokles mohl být zčásti kompenzován určitým přechodem diváků od placené televize směrem k anténě.

Vývoj na okolních trzích naznačuje, že terestrika může přilákat diváky pay-tv platforem pouze v případě, že na anténu přivede silné značky placené televize. Tento trend je patrný v Rakousku nebo v Německu, kde terestrika získává nové diváky díky tomu, že nabízí atraktivní placené programy od známých značek. V obou zemích je růst podpořen tím, že za programy na anténě se platí. Díky tomu tam mohou vysílat komerční televize v HD rozlišení, a diváci mají k dispozici další žádané programy – například placené stanice skupiny Discovery, která vlastní Eurosport.

Na Slovensku jsou na anténě dostupné neplacené i placené programy. Důležitým milníkem však byl přechod skupiny Markíza výhradně do pay-tv platforem. Slováci tak mají podstatně omezený výběr programů neplacené televize přes anténu. I zde se však ukazuje, že pro většinu diváků je klíčové mít k dispozici nejen Markízu ale i další značky placené televize.

Z pohledu mentality je blízký i polský trh, kde je na anténě největší výběr volně dostupných programů ze všech okolních zemí. Studie Cyfrowizja IV konzultační společnosti Wavemaker zkoumala, za jakých okolností jsou diváci placené televize ochotni setrvat u svého operátora, a jak velká je skupina těch, kteří uvažují o „prostřihnutí drátu“ – tedy o přechodu z placené na volně dostupnou anténní televizi (cord-cutting).

V Rakousku, v Německu, případně na Slovensku získává terestrika nové diváky díky tomu, že za programy na anténě se platí. Jen tak může nabídnout divákům programy známých značek.

Satelitní a IPTV služby nabízí programy, které na anténě nejsou a zřejmě ani nebudou. Ilustrační foto Pixabay.com

Poláci platí za televizi kvůli programům od Discovery nebo HBO

Polská studie ukázala, že až třetina abonentů za poslední rok uvažovala o odchodu z placené platformy. Týkalo se to většinou těch, kdo platí přibližně 100 zlotých měsíčně za televizní nabídku (cca 600 Kč) a kromě lineárních služeb využívají i doplňkovou videotéku na vyžádání. Studie však ukázala, které programy nejvíce motivují diváky zůstat u placené televize (tedy ty, za které se „vyplatí platit“).

Je to především dokumentární program Discovery (uvedlo 47 procent respondentů), dále překvapivě soukromá zpravodajská televize TVN 2 4 (34%), sportovní program Polsat Sport (31%), dokumentární National Geographic (31%), dále Eurosport, Kino Polska, History channel, Polsat film nebo Eleven sports.

Zajímavý je rovněž fakt, že pro 30 procent respondentů je motivační prémiový filmový kanál HBO. Tento program by si část respondentů přála mít i v terestrice.

V České republice zatím podobný komplexní průzkum neexistuje. Chování diváků v okolních zemích však naznačuje, že terestrická televize může v konkurenci pay-tv platforem získat nové diváky pouze tehdy, když se na anténě objeví nejznámější placené značky – například Discovery, Eurosport, HBO a lokální placené programy jako například Nova sport.

Zařazení těchto programů na běžnou anténu však bude možné pouze tehdy, pokud by došlo k alespoň částečnému zpoplatnění anténního příjmu v ČR.

Analýza: Pět důvodů, proč HD vysílání největších českých televizí nebude v DVB-T2 zadarmo
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhuczech pay tvevropaněmeckoplacená televizepřechod na dvb-t2příjem televizeprvnírakouskoslovenskovysílače dvb-t2


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Telly spouští jarní kampaň, na první tři měsíce nabízí největší balíček jen za 250 korun
Juraj Koiš 16. 3. 2023
Podívejte se na studio Novy Sport k závodům MotoGP
Juraj Koiš 22. 3. 2023
Mohlo by vás zajímat
Trendy v placené televizi na západě: Obsahová exkluzivita již není klíčová, střídá ji agregace
28. 3. 2023
Společná „národní“ platforma nefungovala. Francouzské televize zavřely službu Salto
28. 3. 2023
Názorová analýza: Kolik diváků využívá placené programy? Lze věřit hodnotě 57 procent nebo 72 procent?
27. 3. 2023
Skupina Discovery přesouvá licence svých skandinávských programů z Británie do Německa
Čtěte dále

Skupina Discovery přesouvá licence svých skandinávských programů z Británie do Německa

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Trendy v placené televizi na západě: Obsahová exkluzivita již není klíčová, střídá ji agregace
    • Společná „národní“ platforma nefungovala. Francouzské televize zavřely službu Salto
    • Názorová analýza: Kolik diváků využívá placené programy? Lze věřit hodnotě 57 procent nebo 72 procent?

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2018-2022 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter