• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Hollywood se vrací ke kinodistribuci. Očekává úspěšný rok

Juraj Koiš Publikováno 7. 5. 2025
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

V dnešní době pochopitelně dominuje streaming, kde mohou diváci sledovat neomezený počet titulů dostupných v rámci obří videotéky. Stačí jim k tomu paušální měsíční platba. Navzdory tomu se však letos očekává i vyšší návštěvnosti kin. Řada hollywoodských studií se vrací primárně ke kinodistribuci. Uvádět vysokorozpočtové filmy formou placeného streamingu se totiž zatím nejeví jako vhodný model.

Tradiční kino je pro filmovou distribuci stále klíčové. Ilustrační foto Pixabay.com

Období silného růstu návštěvnosti kin se přirozeně projevilo zejména ve dvou letech po ukončení covidové pandemie. Nicméně rok 2024 byl z tohoto pohledu o něco slabší, a to v několika evropských zemích. Na většině evropských trhů však tržby zůstaly stejné nebo klesly jen mírně. Ovšem pokles tržeb kin se v některých zemích podařilo vykompenzovat díky virtuálním videopůjčovnám, které se stále ještě těší velké přízni v Polsku, Německu nebo ve Velké Británii.

V tomto segmentu jsou stále aktivní dokonce i větší globální hráči jako třeba Amazon, když se snaží získat část podílu v rámci „transakčního videa“, což je virtuální pronájem filmů přes internet.

Zatímco v České republice a na Slovensku se tento způsob distribuce příliš neuchytil, právě v Německu nebo v Polsku má silnou tradici. Vděčí za to především tamním pay-tv operátorům, kteří dlouhodobě provozovali dálkové videopůjčovny, a to dokonce ještě v éře tradiční lineární televize prostřednictvím specializovaných satelitních a kabelových programů.

Polští, němečtí ale i britští nebo španělští diváci placené televize měli k dispozici speciální lineární programy, které vysílaly filmy na pronájem. Signál byl kódován, a divák mohl za jednorázový poplatek získat přístup k jednomu promítání filmu, který v daném čase běžel. Tento způsob byl významným doplňkem tradičního prodeje filmů na fyzických nosičích. Divák však mohl film vidět v pohodlí domova bez toho, aby musel fyzicky navštívit půjčovnu.

Dnes pochopitelně dominuje streaming, kde mohou diváci sledovat neomezený počet titulů dostupných v rámci obří videotéky. Stačí jim k tomu paušální měsíční platba. Navzdory tomu se však letos očekává i vyšší návštěvnosti kin. Řada hollywoodských studií a silných mediálních skupin se totiž vrací primárně ke kinodistribuci.

Uvádět vysokorozpočtové filmy formou placeného streamingu se totiž zatím nejeví jako vhodný model. Prvotní distribuce v kinech má stále ještě ohromný potenciál. Placený streaming může fungovat v rámci distribučního cyklu až jako druhý prémiový kanál, podobně jako tomu bylo kdysi u videopůjčoven.

0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
evropapoznámky a glosyusa


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Volby na obrazovkách ČT: online sčítání hlasů, podrobná data na unikátní projekci
Juraj Koiš 3. 10. 2025
Sport a dokumenty v říjnu na Skylinku a freeSATu pro všechny
Juraj Koiš 1. 10. 2025
Mohlo by vás zajímat
Sto dílů Kriminálky Anděl. Pár slov k proměnám a posunům v seriálu
3. 10. 2025
Disney posílí na trhu prémiového streamingu. Získá sportovní platformu Fubo
2. 10. 2025
Francouzská veřejnoprávní televize se chystá „vysát“ belgický reklamní trh
2. 10. 2025
Operátoři internetových TV platforem postupně nasazují řešení s cílem zkrátit zpoždění u sportovních přenosů
Čtěte dále

Operátoři internetových TV platforem postupně nasazují řešení s cílem zkrátit zpoždění u sportovních přenosů

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Sto dílů Kriminálky Anděl. Pár slov k proměnám a posunům v seriálu
    • Volby na obrazovkách ČT: online sčítání hlasů, podrobná data na unikátní projekci
    • Disney posílí na trhu prémiového streamingu. Získá sportovní platformu Fubo

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter