• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Evropský divák má větší nadšení pro placenou televizi než ten americký

Juraj Koiš Publikováno 10. 11. 2022
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Pokud se podíváme na rozvoj interaktivních televizních služeb v Americe a v Evropě, zjistíme několik zajímavých rozdílů. Na konferenci HbbTV Symposium 2022 v Praze o nich mluvila Mary Ann Halford z ECTV Initiative, evropský pohled nabídl Klaus Merkel z veřejnoprávní televize rbb.

Sledování streamovaného obsahu. Ilustrační foto Pixabay.com

Dvoudenní HbbTV Symposium 2022 přineslo několik zajímavých prezentací. Ty dvě subjektivně nejzajímavější přišly až na konci druhého dne konference, kdy se ve dvou prezentacích setkal americký a evropský pohled na problematiku. Ten americký zprostředkovala paní Mary Ann Halford zastupující ECTV Initiative a skupinu Altman Solon, která představila vývoj v oblasti připojených televizí /k internetu/ na americkém trhu, a srovnala trendy v USA s Evropou. Hned za ní následovala prezentace HbbTV Beyond Broadcast od pana Klause Merkela z německé veřejnoprávní skupiny ARD/rbb.

Paní Halford poukázala zejména na fakt, že rozvoj CTV, tedy propojení televize s internetem, a rovněž výrazný rozvoj virtuálních TV služeb na obrazovkách chytrých televizí, jde na americkém trhu mnohem rychlejším tempem než v Evropě. Z tohoto pohledu se zdá, že evropští diváci mají jiný pohled na konzumaci televizního obsahu než diváci v Americe. A projevuje se to zejména v ochote setrvat u placené televize, která je na evropském kontinentu vyšší než v USA.

Paradoxně, tyto rozdíly nejvíce pramění z toho, že v Americe televize působí na úplně jiných základech než v řadě evropských zemí. Americký trh má velmi silnou pozici různorodých volně dostupných programů, od skutečně plnoformátových celoplošných komerčních sítí, cez velmi silné regionální televizní společnosti. Zároveň je však v této zemi stále ještě velmi vysoká popularita placených televizních služeb, především kabelové a satelitní televize, a samozřejmě placených IPTV a OTT platforem.

Mary Ann Halford ve své prezentaci však poukázala na to, že cena za placenou televizi je v Americe několikanásobně vyšší než v těch nejvyspělejších evropských zemích. Američtí diváci platí za televizní programy tak vysokou cenu, že ta by pro většinu Evropy nebyla vůbec atraktivní.

„V Americe máme stále rostoucí skupinu těch, kdo od placené televize odcházejí pro její vysokou cenu (cord-cutters), a rovněž těch, kdo vůbec nemají zájem o placenou televizi (cord-nevers),“ uvedla paní Halford.

Zejména tento fakt výrazně přispívá k tomu, že se v zemi rychleji rozvíjí služby CTV, a lze díky tomu výrazně využít potenciál, který nabízí chytré televize. V podstatě platí, že čím vyšší je obliba volného vysílání, tím výrazněji může divák využít různé aplikace ve své chytré televizi. Paní Halford v této souvislosti zmínila výrazně rychlejší rozvoj neplacených televizních služeb přes internet, tzv. FAST Channels, které jsou velmi populární na americkém trhu. O tomto fenoménu jsme podrobně psali zde.

Doporučujeme: Co jsou to FAST kanály a jak fungují? Mohou být záchranou tradiční televize v streamingové éře?

To samé platí o využití HbbTV služeb. Tyto služby lze vnímat jako nadstavbu tradičního televizního vysílání, protože umožňuje každé televizi servírovat svým divákům své vlastní aplikace a obsahové nadstavby.

Diváci v evropských zemích projevují nižší zájem o HbbTV a příbuzné platformy právě z toho důvodu, že výrazně více holdují placené televizi. Zároveň IPTV provideři podle Mary Ann Halford stěžují implementaci některých prvků, protože každý operátor má trochu jinou představu o tom, jak by věci mohly fungovat. Proto se CTV výrazně lépe prosazuje u neplacených platforem.

K podobným závěrům přišel i Klaus Merkel z německé veřejnoprávní televize rbb, která je součástí ARD. Ten tvrdí, že platforma HbbTV se již od svých počátků v roce 2009 vyvíjela pro propojení s živou lineární televizí. Tehdy ještě nebyli na trhu IPTV operátoři v takovém měřítku jako dnes.

Německá rbb však chce výrazně vytěžit z potenciálu, který se nabízí v případě chytrých televizorů připojených k internetu. Proto kromě tradičního červeného tlačítka využívá i žluté tlačítko, které diváka okamžitě přepne do režimu zpětného zhlédnutí již odvysílaného obsahu. Díky tomu se divák nemusí proklikávat přes úvodní obrazovky a menu, a může mít větší motivaci k využití HbbTV funkcí.

Pan Merkel zdůraznil, že chytré televize jsou novým standardem televizního příjmu. „Musíme pozorně vnímat potenciál, který nám HbbTV přináší. Může fungovat nejen v prostředí standardního televizního příjmu (tzv. Broadcast TV), ale rovněž s operátory různých IPTV platforem. Zmíněný potenciál je potřeba naplno využít,“ uzavřel Klaus Merkel z rbb.

Mary Ann Halford ve své prezentaci poukázala na fakt, že cena za placenou televizi je v Americe několikanásobně vyšší než v těch nejvyspělejších evropských zemích.Američtí diváci platí za televizní programy tak vysokou cenu, že ta by pro většinu Evropy nebyla vůbec atraktivní.
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhuhbbtv symposium 2022iptv freeiptv operátorpříjem televizetelevize přes internet


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Telly spouští jarní kampaň, na první tři měsíce nabízí největší balíček jen za 250 korun
Juraj Koiš 16. 3. 2023
Podívejte se na studio Novy Sport k závodům MotoGP
Juraj Koiš 22. 3. 2023
Mohlo by vás zajímat
Názorová analýza: Kolik diváků využívá placené programy? Lze věřit hodnotě 57 procent nebo 72 procent?
27. 3. 2023
Standardní rozlišení je u Němců stále populární navzdory krokům operátora Sky Deutschland
27. 3. 2023
Operátor Telly v průzkumu zjistil, že placenou televizi využívá zhruba 72 procent obyvatel
24. 3. 2023
Skupina Prima a její zastupitelství Media Club zaznamenalo v říjnu o 80 procent více kampaní v HbbTV
Čtěte dále

Skupina Prima a její zastupitelství Media Club zaznamenalo v říjnu o 80 procent více kampaní v HbbTV

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Názorová analýza: Kolik diváků využívá placené programy? Lze věřit hodnotě 57 procent nebo 72 procent?
    • Standardní rozlišení je u Němců stále populární navzdory krokům operátora Sky Deutschland
    • Operátor Telly v průzkumu zjistil, že placenou televizi využívá zhruba 72 procent obyvatel

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2018-2022 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter