Comcast neopouští lineární televizi. Spustil nový prémiový sportovní kanál
Americký mediální gigant Comcast, který provozuje placené satelitní a kabelové programy i v Evropě, spustil v pondělí 17. listopadu nový prémiový sportovní kanál. Obnovil jednu ze svých původních značek, a doplnil své existující portfolio stanic, které zredukoval po odčlenění sítě USA Network a zpravodajských stanic MSNBC a CNBC pod novou nezávislou společnost Versant. O připravovaném sportovním kanále jsme na TVKOMPAS.cz psali už v srpnu.

Fotografie z domácího zápasu týmu NBA Toronto Raptors. Ilustrační foto, zdroj: Unsplash.com, autor fotografie Ryan
Satelitní a kabelový byznys je stále velmi lukrativní, a to nejen v USA. Orientace na atraktivní zpoplatněné sportovní přenosy v lineárních platformách je velmi silná v Severní a Jižní Americe a rovněž v Evropě.
Velká část atraktivního sportovního obsahu se sice postupně přesouvá do OTT služeb a na prémiové streamingové platformy. Krok Comcastu ovšem dokazuje, že tradiční placená televize ještě zdaleka neřekla své poslední slovo. Kabelové a satelitní vysílání je totiž ve srovnání s internetovým streamingem výrazně stabilnější, a náklady na tento způsob distribuce se dají lépe odhadnout a naplánovat.
Kabelový a satelitní příjem má totiž oproti internetu jednu zásadní výhodu. Příjem je stabilní bez ohledu na počet diváků. Například u milionové sledovanosti mohou mít některé internetové televizní služby problémy, zatímco diváci na satelitu a kabelu výpadky nepociťují.
Vedení Comcastu přehodnotilo svou strategii a rozhodlo se atraktivní sportovní obsah nabízet nejen v rámci streamingové služby Peacock, ale i na nově spuštěném lineárním kanále NBC Sports, který bude mít celostátní působnost. Přitom Comcast už před několika lety program téhož názvu provozoval. Celoplošnou verzi NBC Sports ovšem zavřel kvůli tomu, že neměl v té době k dispozici dostatečně široké portfolio sportovních přenosů, které by šlo šířit celostátně.
Díky partnerství s tradičními kabelovými a satelitními operátory může NBC Sports Network počítat s dodatečnými příjmy z poplatků za šíření. Tyto poplatky fungují tak, že kabeloví, satelitní a IPTV operátoři platí televizním společnostem za to, že mohou jejich programy nabízet svým klientům.
Značka NBC Sports nikdy nezmizela
Paradoxně, značka NBC Sports byla na trhu přítomna i po roce 2021, ovšem jen v regionálním měřítku. Pod tímto názvem dodnes vysílá ještě několik sportovní kanálů v různých částech USA. Tyto stanice patří nejdůležitějším vysílacím partnerům velkých profesionálních sportovních asociací jako jsou NBA, NHL nebo MLB.
Celoplošný kanál má ovšem mírně upravený název. Místo obyčejného NBC Sports se jmenuje NBC Sports Network, a tomu je uzpůsobeno i logo.
Comcast měl ke spuštění celoplošného sportovního programu ještě jeden motiv. Díky partnerství s tradičními kabelovými a satelitními operátory může totiž počítat s dodatečnými příjmy z poplatků za šíření. Tyto poplatky fungují tak, že kabeloví, satelitní a IPTV operátoři platí televizním společnostem za to, že mohou jejich programy nabízet svým klientům. Pay-tv operátor nejprve vyinkasuje poplatek od svého platícího diváka, a následně velkou část tohoto poplatku zaplatí dotyčné televizní společnosti.
Tento model funguje stabilně už po několik desetiletí. Poplatky za šíření jsou velmi důležitým zdrojem pro všechny televizní společnosti včetně těch komerčních. Přitom u streamingových platforem podobný model nefunguje. Tam platí poplatky přímo diváci, a operátor získává platby jenom od těch, kdo jeho streamingové platformy skutečně využívají.
Díky tradičním operátorům však může Comcast získat peníze i od těch diváků, kdo se na jeho sportovní programy nedívají. Stačí jen, že mají aktivní programový balíček u kabelové nebo satelitní televize.
Velká část atraktivního sportovního obsahu se sice postupně přesouvá do OTT služeb a na prémiové streamingové platformy. Krok Comcastu ovšem dokazuje, že tradiční placená televize ještě zdaleka neřekla své poslední slovo. Kabelové a satelitní vysílání je totiž ve srovnání s internetovým streamingem výrazně stabilnější, a náklady na tento způsob distribuce se dají lépe odhadnout a naplánovat.




