• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Bezplatná internetová televizní služba není pro každého, samostatně se zřejmě neuživí

Juraj Koiš Publikováno 28. 1. 2025
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Původní myšlenkou bylo vytvořit volně vysílající programy, a ty následně financovat prostřednictvím reklamy. Tento model však narazil na nečekanou konkurenci, jelikož reklamní klienty už lákají i prémiové zpoplatněné služby, které si vytvořily levnější balíčky, a ty dotují právě z reklamy.

Ilustrační fotografie k neplacenému streamingu. Foto: George Dagerotip on Unsplash.com

Placený streaming prémiového obsahu může fungovat, pokud přilákáte dostatek platících diváků a udržíte obrovské náklady pod kontrolou. Úspěchem a dlouhodobou ziskovostí se zatím může pochválit jen Netflix. Analytici ovšem předpokládají, že na globálním trhu je prostor pro několik podobných služeb. Pak je tady ještě druhá oblast, kde se velké mediální korporace chtějí angažovat. Kdo už má svou prémiovou platformu, může k ní vytvořit ještě druhou bezplatnou službu, která bude šířit tzv. FAST kanály.

FAST Channels jsou programy, které vysílají přes internet zdarma, a šíří především archivní obsah. Jejich cílem je přilákat desítky milionů diváků na tento neplacený obsah, a následně jim propagovat placené platformy.

Samozřejmě, původní myšlenkou bylo vytvořit volně vysílající programy, a ty následně financovat prostřednictvím reklamy. Tento model však narazil na neočekávanou konkurenci, jelikož reklamní klienty už lákají i prémiové zpoplatněné služby, které si vytvořily levnější balíčky, a ty dotují právě z reklamy. A zatím není jasné, zda se může v dnešní době z reklamy uživit tradiční terestrická televize, kabelové a satelitní programy, placené prémiové služby s reklamou, a ještě k tomu i neplacené internetové TV služby.

Prozatím to vypadá, že poslední kategorie tzv. FAST služeb začíná narážet na limity možných reklamních příjmů, které nepokrývají náklady na provoz a na licencování archivního obsahu.

Archivní analýza: Vyšší číslo prodává? S rostoucím počtem bezplatných FAST kanálů klesá jejich kvalita

Bezplatné internetové televizní služby sice umí přilákat desítky milionů diváků a nabídnout jim i personalizovanou reklamu. Ovšem praktické sledování těchto programů vám ukáže, že jejich reklamní prostor je obsazen jen v nižších desítkách procent. U největší služby Pluto TV lze na mnoha programech vidět jen upoutávky na další kanály a pořady, případně promo na placenou platformu Paramount+.

Je však otázkou, zda tak nízký objem nezávislé reklamy vystačí na pokrytí provozních a licenčních nákladů služby Pluto TV nebo dalších konkurenčních služeb, kterých přibývá. Konkurence se tedy vyostřuje, ovšem všichni hráči stále bojují o stejný reklamní koláč, který jim nemusí vystačit.

Ve světle tohoto faktu tak dává smysl i rozhodnutí skupiny Warner Bros. Discovery, jejíž zástupci už před dvěma lety avizovali vytvoření vlastní bezplatné FAST služby, ovšem do dnešního dne ji nespustili. Skupina WBD se místo toho soustředí na licencování svého archivního obsahu již existujícím hráčům, a nevytváří jim novou konkurenci.

Ukazuje se tedy, že trh neplacených internetových televizí není nafukovací. Jejich ztráty lze aktuálně pokrýt díky prémiovým sesterským streamingovým službám. Ovšem samostatně se žádná bezplatná TV služba neuživí.

Další informace: Co jsou to FAST kanály a jak fungují? Mohou být záchranou tradiční televize v streamingové éře?
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhuevropafast channelsiptv freeiptv operátorpluto tvpříjem televizesvět streamingutelevize přes internetusa


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Netflix se nechtěl pouštět do cenových válek o sportovní práva. Svůj postoj zřejmě přehodnotil
Juraj Koiš 3. 7. 2025
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Mohlo by vás zajímat
Filmový kanál TCM sice v Evropě už nepůsobí, ale Warner Bros. Discovery jej zachová i po svém plánovaném rozdělení
11. 7. 2025
Platforma SkyShowtime zpřístupňuje svůj původní seriál Langer z Polska
11. 7. 2025
Platforma Max se oficiálně vrátila k názvu HBO Max už i na českém trhu
11. 7. 2025
DAZN zaplatí v přepočtu až 5 milionů korun za technickou chybu, která se přihodila i českým televizím
Čtěte dále

DAZN zaplatí v přepočtu až 5 milionů korun za technickou chybu, která se přihodila i českým televizím

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Filmový kanál TCM sice v Evropě už nepůsobí, ale Warner Bros. Discovery jej zachová i po svém plánovaném rozdělení
    • Platforma SkyShowtime zpřístupňuje svůj původní seriál Langer z Polska
    • Platforma Max se oficiálně vrátila k názvu HBO Max už i na českém trhu

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter