Americká pay-tv platforma YouTube TV zaznamenala v neděli odpoledne masivní výpadek, jenž ovlivnil potenciálně několik stovek tisíc domácností v celé zemi. Kvůli výpadku přišli diváci v některých částech USA o jedinou možnost jak sledovat zápasy různých týmů NFL. Z právních důvodů je totiž YouTube TV jedinou platformou, kterou můžete použít, pokud chcete v USA sledovat přenosy NFL mimo své domovské oblasti.
Ilustrační foto Pixabay.comProblémy se streamingem prémiových sportovních událostí se zdaleka nevyhýbají jen menším zemím. Americká pay-tv platforma YouTube TV zaznamenala v neděli odpoledne masivní výpadek, jenž ovlivnil potenciálně několik stovek tisíc domácností v celé zemi. YouTube TV totiž už několik let exkluzivně streamuje všechny nedělní odpolední zápasy profesionální ligy NFL v produktu s názvem NFL Sunday Ticket. Tento produkt je jedinou možností pro diváky v USA, jak se dostat k libovolnému přenosu NFL bez regionálního začernění, tzv. blackoutu.
Problematika blackoutů přitom divákům v Evropě nic neříká. S výjimkou Velké Británie se totiž blackout v evropských sportovních soutěžích nevyužívá. Pokud si platíte jakoukoliv TV platformu, můžete zpravidla sledovat celý obsah, který daná platforma na svém trhu nabízí.
USA však není jeden celistvý trh, alespoň pokud jde o vysílání sportovních přenosů. Ve skutečnosti je tato země „rozparcelována“ do několika desítek menších trhů. Ty nemají s tradičním regionálním členěním nic společného, a dělí se jen čistě podle obchodních zájmů držitelů vysílacích práv.
Konkrétní příklad – klub z Miami mohou sledovat pouze diváci na Floridě. Pokud chtějí vidět zápas z New Yorku, standardní cestou to není možné. Rovněž divák z New Yorku se jen tak nepodívá na utkání hrané v Miami. Důvodem jsou licenční podmínky držitelů práv. Držitelé práv si žádají blackout, a úplnou exkluzivitu svých přenosů. Pouze oni rozhodují, kdo a kde se na zápas podívá.
Tento licenční systém se po několik desetiletí uplatňoval prakticky u všech významných profesionálních soutěží v USA. Osvojila si ho nejen NFL, ale i basketbalová NBA, hokejová NHL a především baseballová MLB.
Blackouty se na českém trhu objevily jen velmi výjimečně. Například když Slovenská televize vysílala evropský zápas s účastí českého týmu, nemohl být její program v době přenosu šířen na českém území. Cílem bylo přimět diváka k tomu, aby se na přenos podíval na placené české stanici. Tato praxe v posledních letech vymizela, jelikož významná vysílací práva pro Českou republiku a Slovensko vlastní stejný subjekt.

Na fotografii je AT&T Stadium, které se nachází v Arlington ve státě Texas. Ilustrační foto, autor: Trac Vu, fotobanka Unsplash.com
V Evropě blackouty až na výjimky neexistují
V Evropě s podobným rozdělením trhu nemáme praktické zkušenosti. Blackouty se na českém trhu objevily jen velmi ojediněle a souvisely s tím, když se zápas týmu z jedné země dal sledovat na televizní stanici jiné země. Například když Slovenská televize vysílala evropský zápas s účastí českého týmu, nemohl být její program v době přenosu vysílán na českém území. Cílem bylo přimět diváka k tomu, aby se na přenos podíval na placené české stanici.
Tato praxe v posledních letech vymizela, jelikož významná vysílací práva pro Českou republiku a Slovensko vlastní stejný subjekt.
V USA vlastní vysílací práva k profesionálním soutěžím několik různých regionálních hráčů, kteří si na celostátním trhu vzájemně konkurují. Proto tak ostře trvají na blackoutech.
Blackouty se projevují, i když si koupíte speciální předplatné ligové soutěže, které se kdysi prodávalo pod názvem League Pass. Pokud jste v USA, mohli jste se v rámci League Pass podívat jen na tým z vašeho města nebo státu. Ostatní zápasy jste měli dostupné pouze tehdy, pokud to jejich držitelé práv povolili. Jakmile bydlíte v oblasti, kde spolu soupeří několik různých držitelů práv, máte velmi výrazně ořezanou nabídku přenosů v rámci League Pass předplatného.
Pro takové případy vznikl právě produkt NFL Sunday Ticket, který byl několik let exkluzivně dostupný přes satelit u pay-tv operátora DIRECTV. Před třemi lety však tento produkt v tendru přeplatila služba YouTube TV, což je placená televizní služba společnosti Google určená výhradně pro diváky v USA.
Produkt NFL Sunday Ticket je velmi drahý, jak pro diváky, tak i pro operátory. Společnost YouTube platí za tato práva více než 10 miliard dolarů ročně. I proto je důležité, aby tento produkt fungoval bez technických potíží.

Americký fotbal je klíčovým prvkem ve vysílání amerických volně dostupných i placených televizí. Ilustrační grafika: jorono z fotobanky Pixabay.com
NFL Sunday Ticket je drahý produkt jak pro diváka, tak i pro operátora
Smyslem tohoto produktu je nabídnout divákům streaming opravdu všech zápasů NFL bez regionálních blackoutů. Na celém území USA se tak můžete podívat na všechny nedělní zápasy. Tento produkt je díky tomu velmi populární, a podle neoficiálních informací si jej platí 1,3 milionu domácností. Problém nastává ve chvíli, kdy se vyskytnou technické problémy. Přenosy NFL jsou totiž velmi drahé pro televizní společnosti, i pro diváky. Předplatné za jednu domácnost se může vyšplhat až na 528 dolarů ročně, pokud si jej pořídíte jako samostatný produkt.
Spojení s jinými balíčky YouTube TV vám přinese jistou slevu, ovšem i tak zaplatíte za přenosy NFL přibližně 400 dolarů ročně. Platící divák za podobné peníze přirozeně očekává, že sportovní přenosy mu budou fungovat bez problémů.
Produkt NFL Sunday Ticket ovšem není levný ani pro jeho poskytovatele. Společnost YouTube platí za tato práva podle dostupných informací více než 10 miliard dolarů za každou sezonu!
Zástupci platformy YouTube TV na sociální síti X potvrdili problémy s funkčností aplikace, podle nich se však týkaly jen mobilní aplikace pro iOS. Různé americké weby ovšem informovaly, že výpadek byl výrazně větší, a týkal se i dalších streamingových aplikací. Přenosy nešlo pohodlně sledovat ani ve standardním webovém prohlížeči.
Nedělní incident by neměl mít výraznější dopad na platformu YouTube TV. Pokud by se však situace opakovala, je namístě zvážit, zda by se operátor neměl zapojit i do některých lineárních platforem. Placené satelitní vysílání vám například může pomoci výrazně odlehčit internetovou platformu, jelikož satelit má v USA stále ještě poměrně významný podíl. Využívají ho desítky milionů domácností.
Dobrými partnery mohou být i tradiční kabeloví operátoři, ovšem v jejich případě jste nuceni jednat s desítkami subjektů, kdežto na trhu satelitního vysílání působí jen dvě významné společnosti.
Pro technologického giganta jako je Google by neměl být problém pronajmout si část kapacity buďto přímo pro sebe, nebo v rámci partnerství zaplatit za prostor u satelitních operátorů DISH nebo DIRECTV. Tímto způsobem by mohl nabídnout divákům speciální programový balíček i bez toho, aby se musel významně dělit o příjmy s těmito společnostmi. Poměrně elegantním řešením by bylo, kdyby se Google stal virtuálním satelitním operátorem.
Dlouhodobý trend pochopitelně mluví ve prospěch online streamingu, podíl satelitní platformy bude i nadále klesat. Ovšem v situacích, kdy potřebujete spolehlivě obsloužit miliony diváků současně, je satelitní platforma stále nejefektivnějším a nejspolehlivějším způsobem distribuce prémiového sportovního obsahu.
Nedělní incident by neměl mít výraznější dopad na platformu YouTube TV. Pokud by se však situace opakovala, je namístě zvážit, zda by se operátor neměl zapojit i do některých lineárních platforem. Placené satelitní vysílání může výrazně odlehčit internetovou platformu, jelikož satelit má v USA stále poměrně významný podíl.
Související článek: Jen streaming nestačí. Comcast chystá nový sportovní kanál pro kabelové a satelitní operátory
Další informace: Streaming a internetová televize přináší úžasné inovace. Tradiční televizní příjem však oceníte v mnoha situacích