Před týdnem postihl část České republiky výpadek elektřiny, který způsobil dramatický propad televizní sledovanosti. V některých oblastech dosáhl pokles až 80 procent. Nicméně zatímco v postižených regionech televize na několik hodin zhasla, jinde v Česku sledovanost naopak rostla. Celorepublikově tak pokles sledovanosti mezi 12:00 a 15:00 činil „jen“ 11 procent. Vyplývá to z oficiálních dat o televizní sledovanosti, která přibližuje společnost Atmedia, obchodní zastupitelství tematických televizních stanic na českém trhu.
Výpadek elektřiny začal krátce před polednem a zasáhl především Prahu, Středočeský, Ústecký, Liberecký, Královéhradecký, a částečně také Pardubický a Olomoucký kraj. Sledovanost během dne běžně plynule roste od ranních do večerních hodin, tentokrát kolem poledne došlo v zasažených regionech k výraznému propadu – v některých případech o vyšší desítky procent.
Dodávky byly plně obnoveny v průběhu odpoledne, přibližně mezi 15. až 17. hodinou v závislosti na regionu. Nejvýrazněji se výpadek projevil na televizní sledovanosti během tříhodinového rozmezí od 12:00 do 15:00, kdy v zasažených oblastech náhle chyběl přístup k televizi. Ukazuje to srovnání živé televizní sledovanosti – bez odložené sledovanosti – v tomto časovém úseku v pátek 4. července se stejným časovém úsekem v předchozích třech pátečních dnech. Podobný pokles potvrzuje i meziroční srovnání.
Nejvýraznější dopad na televizní sledovanost měl blackout v Ústeckém kraji. Mezi 12:00 a 15:00 zde byla živá sledovanost oproti stejnému časovému oknu v předchozích třech pátečních dnech nižší o 80 %. Výrazný propad zaznamenal také Liberecký kraj (-67 %), Praha (-44 %) nebo Středočeský kraj (-40 %).
Zatímco v krajích, které byly zasaženy výpadkem elektřiny, televizní sledovanost logicky klesla, v jiných regionech naopak rostla. Například v Jihočeském kraji byla mezi 12:00 a 15:00 sledovanost překvapivě vyšší až o 28 procent vyšší než ve stejném časovém úseku během předchozích tří pátků. V Plzeňském kraji vzrostla o 27 procent a v Jihomoravském kraji o 23 procent.
„Celková živá televizní sledovanosti v celé České republice byla mezi 12:00 a 15:00 v porovnání se stejným časovým úsekem za předchozí tři pátky nižší o 11 %. Z toho je patrné, že výraznější pokles v některých krajích vykompenzoval nárůst televizní sledovanosti v jiných regionech,“ vysvětluje Pavel Müller, Senior Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia. Celodenní živá televizní sledovanost byla v porovnání s předchozími třemi pátky nižší pouze o 4 procenta, jak vyplývá ze srovnání, které novinářům zaslala společnost Atmedia.
Vyšší sledovanost v nezasažených oblastech lze vysvětlit tím, že krizové situace táhnou diváky k obrazovkám. Když se tedy v některých regionech objevil blackout, diváci v jiných regionech měli motivaci sledovat televizi ve větší míře, díky čemuž celorepublikový pokles sledovanosti nebyl tak výrazný.
Poznámka: Ilustrační fotografie k článku pochází z fotobanky Pixabay.com.
Vyšší sledovanost v nezasažených oblastech lze vysvětlit tím, že krizové situace táhnou diváky k obrazovkám. Když se tedy v některých regionech objevil blackout, diváci v jiných regionech měli motivaci sledovat televizi ve větší míře.