Zákaz přetáčení reklam na Slovensku? Operátoři jej zatím neuplatňují

Online streaming, VOD a OTT aplikace. Ilustrační foto Pixabay.com
Dnes je to přesně týden, co slovenská televizní skupina Markíza začala reálně požadovat, aby poskytovatelé placené televize přes internet omezili přetáčení reklam na všech jejích programech. Ke změně mělo dojít ve středu 21. května, ovšem omezení přetáčení nemělo dlouhého trvání. Operátoři, kteří omezení zavedli, od něj po přibližně 24 hodinách upustili. Většina hráčů přetáčení reklam i nadále povoluje. Každý nyní čeká na moment, až se tomu podvolí všichni hráči na trhu.
Situace s přetáčením reklam je tak i po necelém týdnu poměrně nejasná, a lze konstatovat, že všichni relevantní hráči zatím povolují přetáčení obsahu bez omezení. O tomto faktu informoval ještě v průběhu minulého týdne slovenský web Živé.sk. Tento fakt můžeme nezávisle potvrdit i dnes. Vyzkoušeli jsme některé slovenské TV aplikace, a přetáčení obsahu na programech Markízy i nadále fungovalo bez omezení.
V podstatě se tak na slovenském trhu opakuje podobný scénář jako kdysi s vypínáním českých TV programů. Původní verze českých komerčních televizí měly být v několika vlnách staženy z nabídek tamních operátorů, nikdy k tomu ovšem nedošlo jednotně a koordinovaně. Každý operátor se snažil do programové nabídky příliš nezasahovat, jelikož nechtěl riskovat odchod diváků ke konkurenci.
Většina hráčů si navíc uvědomovala, že diváci si mohou do svých chytrých televizorů nainstalovat i televizní aplikace z druhého státu, a tím obejít svého domovského operátora. Vyřazením českých stanic by tak každý hráč riskoval ztrátu potenciálně až desítek tisíc klientů.
Situace kolem omezení přetáčení reklam i přesto není na Slovensku tak dramatická jako byla před třemi lety v České republice. TV Markíza zvolila poměrně přijatelný kompromis. Zákaz přetáčení totiž požaduje jen u pořadů, které nejsou starší než tři dny. Pokud ovšem sledujete pořad starší než 72 hodin, můžete reklamy přetáčet i nadále bez omezení. A tak by to mělo fungovat dlouhodobě. Důvodem je fakt, že elektronické měření odložené sledovanosti počítá diváky maximálně do tří dnů po odvysílání.
Markíza tedy požaduje po operátorech, aby přetáčení omezili jen částečně, a jen do té míry, aby se jí to ekonomicky vyplatilo. Operátoři i tak mají s tímto opatřením problém, jelikož možnost volného přetáčení je jednou z klíčových funkcí placené televize přes internet.
Kabelové, satelitní a internetové televizní společnosti na Slovensku mají v rukou o něco silnější karty než měli operátoři v ČR. Markíza totiž své programy dnes už šíří výhradně přes placené platformy. Bezplatné terestrické vysílání ukončila před několika lety. Díky spolupráci s pay-tv operátory Markíza ušetřila odhadem až 7 milionů euro ročně nejen za šíření signálu přes terestrické vysílače – které už nepotřebuje – ale mohla získat i podobnou sumu ročně navíc přes licenční poplatky, tzv. „carriage fees“. Z tohoto důvodu je pro slovenskou komerční jedničku velmi důležité mít dobře nastavený a oboustranně výhodný vztah s operátory placené televize.
K omezení přetáčení obsahu v archivu už před několika lety přistoupila i TV Nova na českém trhu, ovšem tehdy pouze u jednoho operátora. Přetáčení nicméně po dvou týdnech znovu povolila. Skutečně dlouhodobé omezení přetáčení obsahu v IPTV službách zavedla a vyžaduje pouze televizní skupina Prima.
Nyní podle medializovaných odhadů i Nova zvažuje zavedení tohoto omezení. Vedení ovšem musí postupovat opatrně, jelikož TV Nova se už podílí i na největší pay-tv platformě Oneplay, která kombinuje živou televizní službu s nejžádanější prémiovou videotékou.