Spor o výši poplatků za placené programy. Některé televizní společnosti prý mají přehnané požadavky
Aktuální spor odhalil do jisté míry nerealistická očekávání tradičních televizních skupin. Ty chtějí na jedné straně maximalizovat příjmy od pay-tv operátorů, ale zároveň těmto operátorům každoročně přebírají stovky tisíc platících diváků, a lákají je ke svým streamingových platformám.
Spory mezi operátory placené televize a samotnými televizními společnostmi o výši poplatků za šíření placených kanálů nejsou v posledních letech ničím novým. Právě naopak – podobných sporů přibývá s ohledem na to, že i samotné televize začínají působit jako poskytovatelé placených streamingových platforem, a přímo tak konkurují tradičním operátorům. To pochopitelně vyvolává velké napětí, zejména když dojde na jednání o nových distribučních smlouvách.Jen pro úplnost krátký souhrn toho, oč v těchto sporech jde. Na jedné straně stojí operátor poskytující svým divákům přístup k tradičním televizním programům. Na druhé straně je vlastník těchto programů, který za jejich zpřístupnění požaduje poplatky. Tyto poplatky se obvykle platí za každou jednotlivou domácnost, která dané programy odebírá.
Nyní se však do sporu dostaly dvě velmi významné společnosti. Na jedné straně technologický gigant Google, který provozuje placenou televizní službu YouTube TV. Na straně druhé ohromná mediální skupina Disney, která je tradičním symbolem nejen v oblasti televizní zábavy.
Disney na americkém trhu provozuje portfolio volně dostupných i placených programů. Vlastní celoplošnou televizní skupinu ABC, největší celostátní sportovní programy pod značkou ESPN, dále jeden z nejznámějších programů pro děti a mládež Disney Channel, a k tomu i filmové a seriálové programy FX a FXX.
Společnosti Disney a Google mají přirozeně jinou představu o ceně a hodnotě těchto kanálů. Disney vnímá své programy jako nepostradatelnou součást nabídky všech kabelových, satelitních a internetových operátorů. Google ovšem není ochoten kvůli rostoucím požadavkům Disney významně zvýšit cenu své televizní služby. Nechce totiž riskovat ztrátu většího počtu svých klientů.
Podle některých insiderů si zástupci skupiny Disney nedostatečně uvědomují hrozící riziko odlivu významné skupiny klientů od tradiční placené televize. Pokud budou trvat na výrazném zvýšení poplatků za distribuci svých kanálů, mohou paradoxně docílit opačného efektu.
Velmi rozdílné představy o důležitosti a hodnotě některých televizních programů
Spor odhalil do jisté míry nerealistická očekávání významných televizních skupin. Ty chtějí na jedné straně maximalizovat příjmy od tradičních pay-tv operátorů, ale zároveň těmto operátorům přebírají stovky tisíc platících diváků, a lákají je ke svým streamingových platformám.
Skupiny jako Disney tak na jedné straně velmi významně odčerpávají platící diváky od pay-tv operátorů. Pak ale chtějí od těchto operátorů stále vyšší poplatky za ty diváky, kteří u nich ještě zůstali. Podobný model není dlouhodobě udržitelný a v určitém bodě musí zákonitě dojít k tomu, že některý pay-tv operátor přestane rostoucí poplatky těchto televizních společností akceptovat. K tomu došlo právě teď, když se Google rozhodl vyřadit všechny kanály skupiny Disney z programové nabídky služby YouTube TV.
Podle serveru Deadline se přístup skupiny Disney v jednáních o výši distribučních poplatků jeví jako příliš agresivní. Zástupci Disney očividně vnímají své kanály jako velmi důležité pro každého operátora, a jsou si až příliš jisti tím, že žádný významný poskytovatel se bez nich neobejde.
Disney prý vede tato jednání způsobem, který byl běžný v někdejších zlatých dobách placené televize ještě před streamingovou érou. Tehdy vysílací společnosti mohly požadovat po operátorech stále vyšší sazby za své programy. Věděly, že platící diváci v důsledku vyšších cen neodejdou, protože nemají nemají kam. Ještě před 10 lety totiž diváci museli platit za široké programové balíčky, pokud chtěli mít přístup k nejžádanějším filmům, seriálům nebo sportu.
Doba se však změnila. Dnes, pokud chcete prémiový obsah, nemusíte si platit za široké balíčky. Stačí si z obsahové nabídky vybrat jen to, co vám vyhovuje. Tradiční kabeloví, satelitní a internetoví operátoři se v nové éře placené televize snaží maximálně přizpůsobit požadavkům a očekáváním diváků.
Dnes těmto společnostem konkuruje nespočet aplikací a streamingových platforem. I proto musí operátoři velmi citlivě přistupovat k tvorbě cen. Nemohou ze dne na den výrazně zdražit, jinak by riskovali ztrátu značné části svých platících diváků.
Podle některých insiderů si zástupci skupiny Disney nedostatečně uvědomují hrozící riziko odlivu významné skupiny klientů od tradiční placené televize. Pokud budou trvat na výrazném zvýšení poplatků za distribuci svých kanálů, mohou paradoxně docílit opačného efektu. Sice získají vyšší průměrné příjmy za každého diváka, ale výrazně klesne počet těch, kdo ještě budou ochotni tyto poplatky platit.
Související článek: Disney se dostal do sporu s Googlem. Jeho kanály zmizely ze služby YouTube TV





