• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Přestřelka mezi AT&T a Viacomem kvůli placené televizi

Juraj Koiš Publikováno 21. 3. 2019
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Titulní stránka webu online služby DirecTV NOW. Ilustrační screenshot

Americký televizní trh momentálně žije očekávanou mediální přestřelkou mezi dvěma konglomeráty. Na jedné straně stojí obří společnost AT&T, která neustále rozšiřuje své portfolio nejen na tamním trhu. Mimo jiné ovládá i Time Warner, díky čemuž má dosah na středoevropskou CME a potažmo TV Nova. Tento spor se ale týká americké satelitní a IPTV televize DIRECTV a kabelového operátora U-Verse, které AT&T vlastní.

Jádrem mediálního sporu je pochopitelně cena za šíření placených stanic – ovšem nikoliv mezi AT&T a koncovým zákazníkem, nýbrž mezi pay-tv operátorem a dodavatelem obsahu (programmerem). Spor je ovšem pikantní v tom, že na druhé straně stojí jedna z nejvýznamnějších obsahových firem na světě – skupina VIACOM. Ta provozuje i nám dobře známé různorodé skupiny programů MTV, Comedy Central, Nickelodeon a další.

Portfolio placených stanic VIACOM-u je poměrně široké a až doposud se zdálo, že se žádný pay-tv operátor bez těchto stanic neobejde. Distribuční smlouva mezi Viacomem a DirecTV se však chýlí ke konci a vlastník AT&T podle Viacomu až příliš tlačí na snížení ceny. Milionům domácností tak už tuto sobotu hrozí, že jim značná část programů z nabídky zmizí.

Obdobné spory mezi operátory a vlastníky placených TV stanic jsou poměrně běžné. V posledních letech jsme je mohli sledovat i na českém trhu – například mezi Skylinkem a Discovery, DIGI TV a AMC Networks, případně mezi Novou a UPC kvůli sportovním programům. Ve většině případů však divák nemá o podobných sporech ani tušení.

Tradičně padají obvinění ze zneužívání pozice na trhu, o tom, že divák je rukojmí a tak podobně.

Spory mezi pay-tv operátory a poskytovateli obsahu se často odehrávají kvůli sportovním přenosům. Nyní jsou ovšem jádrem sporu zábavné stanice VIACOMu. Ilustrační foto: screenshot z vysílání německé verze Comedy Central ze dne 31.12.2018

Placená televize v USA – věc veřejná

Jednotlivé strany se většinou domluví na přechodném období a vysílání běží dál, zatímco v zákulisí se jedná. Krátkodobé nebo trvalé vyřazení programů z nabídky některého pay-tv operátora je obvykle vnímáno jako nejkrajnější řešení a nedochází k němu zas tak často. Pokud se o sporu divák dozví, tak většinou z odborných médií nebo na sociálních sítích. V evropských podmínkách se však podobný spor nikdy neodehrává přímo ve vysílání zmíněných stanic.

Amerika je ale v tomto výrazně jiná, což se potvrdilo už v několika případech. Hrozící vyřazení skupiny programů je „věc veřejná“. Organizují se petice, veřejné kampaně, vznikají organizované webovky „na ochranu diváků“ před „neférovými praktikami“ jedné či druhé strany. A dotčené televizní programy zaplavují své vysílání různými spoty. Ty obvykle vidí i diváci, kterých se celá kauza netýká.

Tradičně padají obvinění ze zneužívání pozice na trhu, o tom, že divák je rukojmí a tak podobně. Přitom celá věc je poměrně jasná. AT&T coby vlastník platformy tlačí jiné vlastníky placených stanic k nižším cenám, neboť má dostatek vlastního obsahu, kterým může dotčené kanály nahradit.

V rámci analýz sporu se objevují argumenty, že značky Viacomu jsou sice známé a populární, ale už nejsou tak nepostradatelné jako před 10 nebo 15 lety. Doba se mění, přibývá konkurence v oblasti placeného obsahu. A programmeři z dob minulých se tomuto trendu budou muset přizpůsobit.

Podobné spory mezi operátory a vlastníky placených TV stanic jsou poměrně běžné. V posledních letech jsme je mohli sledovat i na českém trhu – například mezi Skylinkem a Discovery, DIGI TV a AMC Networks, případně mezi Novou a UPC kvůli sportovním programům. Ve většině případů však divák nemá o podobných sporech ani tušení.

Titulní stránka online služby DirecTV NOW. Ilustrační screenshot

Příliš silné postavení AT&T kritizovala i americká vláda

Na druhou stranu, pozice AT&T nejen coby operátora placené televize je přece jen specifická a Viacom není jediný, kdo si na to stěžuje. Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa dokonce vyvíjela aktivní kroky k tomu, aby zabránila velmi významné akvizici, kdy skupina AT&T koupila jiného mediálního obra Time Warner. V tomto případě můžeme sledovat změny ve fungování tradičního trhu ve chvíli, kdy jeden nebo více subjektů získá příliš velkou kontrolu nad určitou částí telekomunikačního trhu.

Skupina AT&T vystupuje jako telekomunikační operátor a provozovatel placené televize. Zároveň i jako producent a vlastník významného obsahu a archivů. V neposlední řade ovládá filmová studia a řadu TV stanic. Díky své pozici a bohatému portfoliu může vystavět atraktivní programovou nabídku pouze z vlastních kanálů a značek. Placená televize od AT&T tak není závislá na TV programech nebo obsahu jiných skupin.

Byznys tradičních poskytovatelů televizního obsahu je však postaven na úzké a dlouhodobé spolupráci s pay-tv operátory. Ti největší jsou pro ně přirozeně nejdůležitější. Nedosažení dohody mezi DirecTV (AT&T) a Viacomem tak může mít vážné následky především pro druhou zmíněnou korporaci.

Další informace v sekci Analýzy TV trhu
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhudigitální satelitní televizedirectviptv operátorkabelová televizekabelový operátorplacená televizeprvnísatelitní operátorsatelitní televizetelevize přes internetusaviacom


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Porovnání nabídek internetových TV služeb. Jaké jsou ceny v roce 2025 a na kolika zařízeních můžete sledovat televizi?
Juraj Koiš 30. 4. 2025
Mohlo by vás zajímat
Warner Bros. Discovery po návratu k HBO Max přehodnotí některé své lineární projekty
17. 6. 2025
Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
16. 6. 2025
FilmBox Premium o víkendu s mimořádnou televizní premiérou
13. 6. 2025
Na rychlosti nezáleží. Vysílací rada varuje diváky před televizními hrami
Čtěte dále

Na rychlosti nezáleží. Vysílací rada varuje diváky před televizními hrami

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Warner Bros. Discovery po návratu k HBO Max přehodnotí některé své lineární projekty
    • Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
    • Dvoudílný film České televize vstupuje do druhé etapy natáčení

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter