• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Němci řeší zákaz regionální TV reklamy na celostátních programech v kontextu evropského práva

Juraj Koiš Publikováno 4. 2. 2021
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Z praktického hlediska mají povolenky na regionální televizní reklamu sloužit především k ochraně malých lokálních televizí, aby jim velké mediální domy „nevysávaly“ klientelu. Ve sporu jde o to, zda je podobný přístup v souladu s nadřazeným evropským právem.

Značky skupiny ProSiebenSat.1 Media. Zdroj foto: korporátní web skupiny

V Německu už několik let probíhá poměrně zajímavý spor, který může nepřímo ovlivnit mediální trh i v jiných zemích, včetně České republiky. Zjednodušeně jde o to, zda mají státní regulační orgány právo zakázat některým firmám reklamní cílení podle regionů. Nebo ještě jinak – zda mohou velké celoplošné mediální domy vůbec vysílat odpojovanou reklamu na svých celostátních programech.

Aktuální spor se dotýká programů skupiny ProSiebenSat.1, které provozují více než desítku různých volně dostupných televizí, primárně přes satelit. Pozorný satelitní divák jistě postřehl, že při ladění přijímače vám v nabídce programů vyskočí i regionální verze Sat.1 nebo Kabel 1. Tyto programy dokonce vysílají i své regionální publicistické magazíny. Vzhledem k omezením datového toku však jednotlivá místní studia nikdy nevysílají program ve stejném čase.

V celém příběhu však nejde o regionální zprávy, ale o regionální reklamní bloky, které lze odpojovat bez ohledu na to, zda právě vysíláte místní magazín. Rakouský módní řetězec Fussl Modestraße Mayr si přes reklamní agenturu skupiny ProSiebenSat.1 objednal kampaň, kterou chtěl vysílat pouze pro diváky v Bavorsku.

Pokud by regionální televizní reklama měla být předmětem zvláštního regulačního povolení, lze se oprávněně ptát, proč se podobné povolení nevyžaduje například u internetové reklamy a dalších mediatypů.

Agentura však odmítla objednávku vypořádat s odkazem na to, že regionální reklama na celoplošných televizních programech spadá pod povolení jednotlivých spolkových zemí. Ty mohou – ale také nemusí – místní kampaně povolit.

A právě tento fakt je předmětem soudního sporu, o kterém by měl rozhodovat Evropský soudní dvůr na žádost jednoho z německých soudů. Bude zajímavé sledovat, zda německé úřady zvládnou svou pozici obhájit. Pokud by totiž měla být regionální televizní reklama předmětem zvláštního regulačního povolení, lze se oprávněně ptát, proč se podobné povolení nevyžaduje například u internetové reklamy a dalších mediatypů.

Z praktického hlediska mají povolenky na regionální televizní reklamu sloužit především k ochraně malých lokálních televizí, aby jim velké mediální domy „nevysávaly“ klientelu.

Problém regionalizace reklamy vybublal před deseti lety i na českém trhu. Vlastník řady regionálních rádií tehdy vedl spor s vlastníkem celoplošných rádií o tom, zda právní nastavení celoplošné vysílací licence umožňuje regionalizovat reklamu podle jednotlivých vysílačů. Řešení celé situace bylo tehdy velmi nestandardní – došlo totiž k novele vysílacího zákona, která odpojování reklamy jednoznačně umožnila.

Další informace v angličtině: German regional advertising ban could be illegal under EU law

Problém regionalizace reklamy vybublal před deseti lety i na českém trhu. Vlastník řady regionálních rádií tehdy vedl spor s vlastníkem celoplošných rádií o tom, zda právní nastavení celoplošné vysílací licence umožňuje regionalizovat reklamu podle jednotlivých vysílačů.
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhuevropaněmeckosatelitní televizetelevize na běžnou anténu


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Porovnání nabídek internetových TV služeb. Jaké jsou ceny v roce 2025 a na kolika zařízeních můžete sledovat televizi?
Juraj Koiš 30. 4. 2025
Mohlo by vás zajímat
FilmBox Premium o víkendu s mimořádnou televizní premiérou
13. 6. 2025
HBO Max vstupuje do 12 dalších zemí, už se staronovým názvem
11. 6. 2025
Skupina AMC Networks s novou distribuční smlouvou s majitelem Skylinku
11. 6. 2025
Britský regulátor Ofcom zablokoval čínské mezinárodní vysílání CGTN
Čtěte dále

Britský regulátor Ofcom zablokoval čínské mezinárodní vysílání CGTN

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Warner Bros. Discovery po návratu k HBO Max přehodnotí některé své lineární projekty
    • Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
    • Dvoudílný film České televize vstupuje do druhé etapy natáčení

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter