• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Názor: Přetahovaná mezi Primou a pay-tv operátory pokračuje. Určit vítěze si zatím netroufáme

Juraj Koiš Publikováno 2. 2. 2022
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Kdysi se zvyšující cena za šíření komerčních televizí zdůvodňovala právě tím, že divák placené televize může reklamu přetočit. Prima na oplátku tvrdí, že kvůli přetáčení reklam přichází teoreticky až o stovky milionů korun ročně. Zároveň však platí, že průměrný divák si může najít různé jiné cesty jak sledovat preferovaný obsah bez reklam.

Přetáčení reklam je klíčovou funkcí moderních placených televizních služeb. Ilustrační foto Pixabay.com

Související článek: TV Prima upozorňuje na možnost vypnutí svých kanálů v O2 TV
Dokument: Výzva FTV Prima ke zjednání nápravy ohledně článku na webu TVKOMPAS.cz
Dokument: Odpověď Juraje Koiše na výzvu advokátky společnosti FTV Prima
Zástupci placených televizních služeb vyjednávají se skupinou FTV Prima o nových podmínkách prakticky už několik let. Požadavek zamezit šíření reklam je starý už minimálně tři roky, a Prima tím pochopitelně sleduje cíl získat větší prostředky z reklamy. Problém ovšem nastává ve chvíli, pokud chce zároveň zvýšit poplatky za šíření svých programů s tím, že zamezí platícím divákům v možnosti aktivně přetočit reklamy, kterých je ve vysílání Primy velmi velké množství.

Za těchto okolností by bylo pro pay-tv operátory přijatelné, pokud by Prima přistoupila nikoliv ke zvýšení, ale naopak k citelnému snížení celkové ceny za své programy. Konečné podmínky jsou ale tak jako tak výsledkem velmi dlouhých jednání, a je jen na uvážení každé televizní společnosti, jakou cenovou hranici stanoví.

Větší operátoři placené televize mají za těchto okolností jen dvě možnosti – buď podmínky FTV Prima přijmou, a nebo ukončí vzájemnou spolupráci. To by ovšem znamenalo vyřazení všech stanic FTV Prima ze základní nabídky, a mohlo by způsobit odchod klientů od placené televize k neplacené nabídce DVB-T2.

Prima v posledních měsících udělala určité ústupky ve snaze dosáhnout s operátory kompromisu. V bezplatné anténní platformě například snížila rozlišení svých kanálů do standardní kvality. S výjimkou programu CNN Prima News tak už nenabízí své kanály zdarma v HD rozlišení.

Průměrný divák si může najít různé jiné cesty, jak reklamu v televizi obejít. Pořady Primy může stahovat z internetu z „neoficiálních úložišť“, a sledovat úplně bez reklam. Případně si preferované pořady nahraje z antény nebo satelitu, a reklamy si pak přetočí bez zásahu operátora.

Jak se ale ukazuje na situaci kolem O2 TV, ani tento krok nemusí být dostatečný vzhledem k tomu, že především velcí operátoři jsou mnohem citlivější na stále rostoucí cenu za šíření. Není se čemu divit – pokud obsluhujete stovky tisíc domácností, tak každá další koruna poplatku zatíží váš rozpočet několika miliony ročně. Poplatky přitom pravidelně zvyšuje nejenom Prima, ale i Nova, a další televizní skupiny. Komerční televize touto cestou nutí diváky platit za programy, které jsou plné reklamy.

Kdysi se zvyšující cena zdůvodňovala právě tím, že divák placené televize může reklamu přetočit. Ano, z tohoto pohledu jde o velmi přínosnou funkci, která divákovi kompenzuje fakt, že platí i za základní komerční programy.

Prima na oplátku tvrdí, že kvůli přetáčení reklam přichází teoreticky až o stovky milionů korun ročně. Tento argument je však velmi problematický vzhledem k tomu, že průměrný divák si může najít různé jiné cesty, jak reklamu v televizi obejít.

Klidně se může stát, že divák si bude vybrané pořady Primy stahovat bez reklamy z „neoficiálních úložišť“. Případně si preferované pořady nahraje z lineárních platforem – z antény nebo satelitu – a reklamy si pak sám přetočí bez zásahu operátora.

Prima se tak rozhodla vsadit vše na jednu kartu, a přetáčení reklam skutečně od 1. března omezí. Stále je však předčasné tvrdit, zda její kanály budou pokračovat v nabídce O2 TV nebo nikoliv. Momentálně může jít o poslední fázi PR souboje, který má přimět operátora k dohodě. Reálně by však obě strany poměrně dost ztratily, pokud by vzájemnou spolupráci ukončily.

Služba O2 TV si už nemůže dovolit další významné oslabení programové nabídky. A skupina FTV Prima rovněž nemůže dopustit, aby její stanice z O2 TV vypadly. Přišla by totiž odhadem až o 600 tisíc domácností. A to by mohlo znamenat citelné snížení příjmů z reklamy, což je fakt, kterého se manažeři Primy velmi obávají.

Prima se tak rozhodla vsadit vše na jednu kartu, a přetáčení reklam skutečně od 1. března omezí. Momentálně může jít o poslední fázi PR souboje, který má přimět operátora k dohodě. Proto si zatím netroufáme odhadnout, zda Prima v březnu skutečně zmizí z platformy O2 TV nebo nikoliv.
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhuczech pay tviptv operátoro2 tvplacená televizepoznámky a glosypříjem televizetelevize přes internettv primatv-prima-tv-kompas-vyzva-reakce


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Porovnání nabídek internetových TV služeb. Jaké jsou ceny v roce 2025 a na kolika zařízeních můžete sledovat televizi?
Juraj Koiš 30. 4. 2025
Mohlo by vás zajímat
Netflix chce být kabelovou televizí. Zařazuje tradiční lineární TV programy
20. 6. 2025
Teletext v Norsku končí, nicméně ve Švédsku a v německy mluvících zemích se mu náramně daří
20. 6. 2025
Poznámka: Petr Mrzena přiznal, že žádal členy Rady ČT, aby za ředitele nevolili Milana Fridricha… a další zvláštnosti voleb
19. 6. 2025
Výzva FTV Prima ke zjednání nápravy ohledně článku na webu TVKOMPAS.cz
Čtěte dále

Výzva FTV Prima ke zjednání nápravy ohledně článku na webu TVKOMPAS.cz

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Netflix chce být kabelovou televizí. Zařazuje tradiční lineární TV programy
    • Teletext v Norsku končí, nicméně ve Švédsku a v německy mluvících zemích se mu náramně daří
    • Poznámka: Petr Mrzena přiznal, že žádal členy Rady ČT, aby za ředitele nevolili Milana Fridricha... a další zvláštnosti voleb

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter