Francouzská fotbalová telenovela pokračuje. Nechybí další překvapivé zvraty
Cena fotbalových vysílacích práv nemůže růst donekonečna. Dění kolem vysílacích práv k francouzské nejvyšší soutěži Ligue 1 krásně ilustruje, jak velmi pokřivená může být soutěž o nejžádanější domácí fotbalové přenosy, a jak se obrovské mediální korporace mohou bránit astronomickému růstu cen za tato práva.

Fotbalový stadion. Ilustrační foto: Michal Jarmoluk, fotobanka Pixabay
V hlavní roli je francouzská obdoba klubové asociace LFP, která sdružuje tamní profesionální fotbalové kluby z nejvyšší soutěže Ligue 1. Představitelé této organizace – tedy zástupci samotných fotbalových klubů – mají výrazně přehnané představy o tržní hodnotě svých vysílacích práv, a už několik let nemohou najít stabilního televizního nebo streamingového partnera.
Dlouhá léta byl přitom významným a spolehlivým partnerem provozovatel platformy CANAL+. Jenomže nepochopitelné kroky ligové asociace v posledních čtyřech letech způsobily, že CANAL+ už nemá o přenosy zájem. A nově nemá zájem ani pomoci ligové asociaci šířit nový, samostatný fotbalový kanál. Vedení CANAL+ v podstatě odkazuje tamním klubům, ať si poradí bez jeho pomoci.
Západní média – například web BroadbandTVNews – označují postoj CANAL+ za pokračování „studené války“ mezi operátorem a francouzskou ligovou asociací. Jenomže, postoj operátora je vcelku pochopitelný, pokud se podíváme na kroky, které asociace učinila v posledních letech nejen vůči tomuto významnému hráči.
V hlavní roli je francouzská obdoba klubové asociace LFP, která sdružuje tamní profesionální fotbalové kluby z nejvyšší soutěže Ligue 1. Její představitelé mají výrazně přehnané představy o tržní hodnotě svých vysílacích práv, a už několik let nemohou najít stabilního televizního nebo streamingového partnera.

Ilustrační foto Pixabay.com
Nerovné podmínky pro různé držitele práv
Problémy ve francouzském fotbale se objevily přirozeně v době covidových lockdownů, kdy se nehrálo. Do problémů se tehdy dostaly nejen sportovní kluby, ale těžkosti pociťovaly i některé významné mediální organizace. Tehdejší hlavní držitel vysílacích práv – španělská skupina Mediapro – požadoval slevu z „předcovidových“ 800 milionů euro ročně na 600 milionů. Argumentoval ekonomickými těžkostmi v důsledku změn na trhu způsobených covidovou pandemii…
Jak zareagovala ligová asociace? Zrušila mu kontrakt s tím, že 600 milionů euro ročně je málo, a poskytla ta samá práva platformě Amazon Prime Video za … 259 milionů euro ročně (!).
Na tento nepochopitelný krok zareagoval CANAL+, který tehdy držel výrazně menší balík práv k ligovým zápasům, a platil za něj 332 milionů ročně (!). CANAL+ celkem pochopitelně nechtěl platit 332 milionů ročně za dva zápasy týdně, když Amazon platil 259 milionů za osm zápasů týdně.
Jenomže francouzská ligová asociace soudní cestou přinutila CANAL+, aby za ligové zápasy platil dál, navzdory extrémně nevýhodným podmínkám, a výraznému zvýhodnění konkurenčního Amazonu.
Tento „sweetheart deal“ pro Amazon trval až do roku 2024. Ligová asociace pak doufala, že Amazon bude ochoten za prodloužení práv zaplatit už tržní cenu. Fotbalové kluby očekávaly až 1 miliardu euro ročně od Amazonu. Jenomže Amazon za těchto tzv. tržních podmínek neměl o fotbalové přenosy zájem.
Tehdy se ale ještě objevil jiný „zachránce“ francouzského klubového fotbalu. Sportovní platforma DAZN nabídla 400 milionů euro ročně, a ligová asociace souhlasila. Jenomže DAZN vydržel platit jen jeden rok, a letos z obchodu rovněž vycouval. Francouzští fotbaloví fanoušci totiž nebyli ochotni platit 40 euro měsíčně za fotbalové přenosy.
DAZN nabídl ligové asociaci kompromis, a podobně jako předtím Mediapro nebo CANAL+, požadoval slevu z domluvené ceny. Kluby však neustoupily a francouzská Ligue 1 je tak po roce znovu bez domácího vysílacího partnera.
Amazon získal extrémně výhodný kontrakt na vysílání většiny fotbalových zápasů. Ligová asociace očekávala, že po vypršení tohoto výhodného kontraktu bude Amazon pak ochoten platit už výrazně vyšší cenu. Fotbalové kluby očekávaly až 1 miliardu euro ročně. Jenomže Amazon za těchto „tržních podmínek“ neměl o fotbalové přenosy zájem.

Budou francouzské televizní přenosy bez diváků? Ilustrační foto Pixabay.com
Fotbalové kluby zřejmě spustí vlastní kanál. Zatím ho ale nikdo nechce šířit
Ligová asociace nyní zvažuje vytvoření vlastního fotbalového kanálu, který bude nabízet na bázi pay-per-view případně za paušál. Jenomže pay-tv operátoři nesouhlasí s tím, aby jim ligová asociace diktovala ceny, za které mají produkt nabízet. To je klíčový důvod, proč ani CANAL+ už nemá zájem šířit ligový fotbalový kanál.
Přitom ve Francii se už o ligová práva fakticky nesoutěží, a ligová asociace je nabízí operátorům na bázi partnerské spolupráce. Operátoři nemusí za přenosy platit přímo, ale budou je moci sami nabízet, a pak získají podíl na výnosech. Ovšem ani za těchto podmínek není mezi operátory o tato práva zájem.
Problém je zejména v tom, za jakou cenu by se nový fotbalový kanál měl prodávat. Ligová asociace trvá na ceně minimálně 20 euro měsíčně, a požaduje po operátorech určité garance počtu předplatitelů, aby nový kanál dosáhl požadovaných výnosů. Jenomže operátoři nevidí v tomto programu potenciál, jelikož vědí, že za 20 euro měsíčně o něj nebude dostatečný zájem. Představy obou stran se velmi výrazně liší, a to až do té míry, že vedení CANAL+ už vyhlásilo, že nový kanál šířit nebude.
Do začátku následující fotbalové sezóny zbývá už jen 6 týdnů, a žádný další významný vysílací partner se zatím nehlásí.
Jde o krásnou ukázku manažerského selhání na straně zástupců tamních fotbalových klubů. Cena fotbalových vysílacích práv přirozeně nemůže růst donekonečna. Představitelé francouzských klubů se o tom znovu přesvědčili.
Bude zajímavé sledovat, zda se podobný vývoj odehraje i v jiných zemích, kde pay-tv operátoři v tendrech přeplácejí domácí fotbalové přenosy.
Psali jsme: Fotbalové kluby chtějí ukončit smlouvu s DAZN. Za fotbal ve Francii platí jen půl milionu domácností
Archivní glosa: Zdravý rozum podle Francouzů: Zaplatíš 80 procent, dostaneš 20 procent. A nestěžuj si!