Ještě v září 2024 se obě strany pochválily skvělým obchodním partnerstvím, z něhož byli všichni nadšení. Služba DAZN se chlubila tím, že v prvních dnech nové sezóny nezaznamenala prakticky žádné výpadky ve streamování, a nabídla budoucím klientům i krátkodobé zajímavé slevy. V zákulisí ale docházelo ke stále větším sporům kvůli velmi nízkým počtům předplatitelů. DAZN platí za vysílací práva 400 milionů euro ročně, ale jeho uvažované tržby z produktu Ligue 1 tvoří jen velmi malý zlomek této sumy.
DAZN totiž hned na začátku nasadil poměrně vysokou cenu předplatného, a to i na francouzské poměry. Základní cena balíčku s fotbalovými přenosy Ligue 1 měla být přibližně 40 euro, za což si DAZN vysloužil ostrou kritiku fotbalových fanoušků. Na tu reagoval slevovou kampaní. Nejprve slevil 50 procent na první dva měsíce. Diváci mohli následně využít akční slevu až po dobu 12 měsíců, pokud zaplatili předplatné na zmíněný rok dopředu.
Fotbaloví fanoušci však zareagovali po svém, a balíčky DAZN si nepředplatili vůbec. Realita nyní na konci sezóny je taková, že produkt DAZN s přenosy Ligue 1 si předplácí pouze půl milionu francouzských domácností. To je velmi nízká hodnota pro zemi, kde žije 68 milionů lidí.
S tímto vývojem přirozeně není spokojeno ani vedení platformy DAZN. Zástupci platformy kritizují francouzskou ligovou asociaci za nedostatečnou propagaci možnosti streamingu Ligue 1, za nedostatečné potírání televizního pirátství, a v jistém smyslu i za nedostatečnou atraktivitu tamní nejvyšší fotbalové soutěže.
Není pravděpodobné, že by francouzská ligová asociace ustoupila a vyhověla požadavkům DAZN. Členové asociace už v minulosti předvedli, že při vyjednáváních s držiteli vysílacích práv jsou tvrdí a nekompromisní.
DAZN požaduje nižší cenu a důraznější kroky vůči televizním pirátům
DAZN tím přirozeně sleduje svůj cíl, a tím je snaha o korekci (snížení) ceny, kterou platí za vysílací práva. Pokud si totiž francouzské fotbalové přenosy platí jen 500 tisíc domácností, DAZN nehodlá za práva vynakládat 400 milionů euro ročně.
Není ovšem pravděpodobné, že by francouzská ligová asociace ustoupila. Její členové už v minulosti předvedli, že při vyjednáváních s držiteli vysílacích práv jsou tvrdí a nekompromisní. Ligová asociace před několika lety zrušila smlouvu se španělskou společností Mediapro, která byla ochotna platit za práva přes 600 milionů euro ročně. Mediapro však požadovalo snížení plateb z původně nasmlouvaných 800 milionů euro, zejména kvůli událostem spojeným s Covid-19. Ligová asociace neměla pochopení, a 600 milionů jí tehdy přišlo málo.
Následně tato asociace prodala vysílací práva doslova „za hubičku“ americkému gigantovi Amazonu pro jeho platformu Prime Video za cenu o více než 60 procent nižší než předtím platilo Mediapro. Tím naštvala svého dlouholetého vysílacího partnera CANAL+, jemuž odmítla slevit z „předcovidových cen“. Výsledkem bylo, že CANAL+ v partnerství s beIN Sports platil za vysílací práva podstatně více než Amazon, a to navzdory tomu, že Amazon vysílal exkluzivně až 80 procent zápasů. Tehdy jsme o tomto absurdním nastavení psali v samostatné glose.
Ligová asociace zřejmě doufala, že svou vstřícností vůči Amazonu získá v americké technologické firmě lukrativního vysílacího partnera. Jenže i Amazon pak z vysílání přenosů Ligue 1 vycouval. A nyní je v ohrožení i obchodní vztah s DAZN, a to kvůli extrémně nízkému zájmu fotbalových fanoušků o legální přenosy Ligue 1.
Titulní fotografie pochází z fotobanky Pixabay.com.
Fotbaloví fanoušci ve Francii projevili ostrý nesouhlas s cenovou politikou DAZN, a přenosy Ligue 1 si nepředplatili. Výsledkem je, že na 69milionovém trhu si přenosy Ligue 1 platí pouze 500 tisíc domácností.