Na dnešní den, tedy 2. června, připadá tzv. Den peoplemetrů. Letos to je už 28 let, co poštovní kurýr přivezl českým televizím – tehdy na disketách – dlouho očekávaná data z peoplemetrového měření, tedy z elektronického měření sledovanosti. První výsledky elektronického měření pozměnily televizní trh a ukázaly, co Češi na televizních obrazovkách skutečně sledují. Mnohá klišé o preferencích českého diváka tak byla vyvrácena. Dnes jsou data dostupná pro všechny uživatele prostřednictvím cloudového řešení, přesto princip peoplemetrů nadále celosvětově představuje základ pro měření televizní sledovanosti, a to i v dnešním digitálním prostředí.
Zadavatelem elektronického měření je Asociace televizních organizací – ATO, která sdružuje Českou televizi, nejsilnější komerční televize, mediální agentury a řadu přidružených členů, především menších televizí. Data ATO spolehlivě ukazují, že televize jako médium je stále nejsledovanější.
Peoplemetry nebo TV metry
Peoplemetr, někdy též označovaný jako TV metr, je na první pohled nenápadná krabička vybavená klíčovou technologií, díky níž se v Česku každý den, a to již od 2. června 1997, měří sledovanost televizního vysílání pod hlavičkou ATO. Realizací aktuálního, v pořadí už šestého projektu je pověřena výzkumná agentura Nielsen.
Realizátor dlouhodobě zajišťuje měření pro ATO s využitím nejnovějších světových výzkumných standardů. V Česku je do měření prostřednictvím panelu zapojeno 1900 domácností, jejichž složení odpovídá struktuře populace. Historicky první český peoplemetrový projekt disponoval panelem o velikosti 660 domácností.
Počet televizních stanic dostupných v ČR a vysílajících v českém jazyce neustále roste a nyní je už monitorováno více než 60 TV stanic. Český TV metrový projekt je specifický například tím, že nejmenším časovým úsekem, za který se reportuje TV sledovanost, je vteřina. Ve většině ostatních zemí, například v sousedním Slovensku, Polsku či Německu, mají data na úrovni minut.

Zdroj: ATO
Mezinárodní data za rok 2024
Data z ročenky společnosti Glance, jejíž součástí je i české televizní měření, vypovídají o tom, že i v roce 2024 si Češi udržovali silný vztah ke svým televizním obrazovkám a dokonce sledovali televizní vysílání více než průměrný Evropan. Česko v roce 2024 vykazovalo průměrnou TV sledovanost v cílové skupině všech diváků starších 4 let na úrovni přesahující tři hodiny denně – cca 3 hodiny a 15 minut.
Celosvětově, na základě agregace dat z 86 zemí, bylo zjištěno, že lidé trávili sledováním televize průměrně 2 hodiny a 19 minut denně. Nejsilnější televizní diváci jsou v Africe, denně sledují televizní vysílání průměrně 3 hodiny a 48 minut. V pomyslném žebříčku následuje Jižní Amerika, Střední Východ a Evropa, která naměřila v průměru 3 hodiny a 6 minut sledování TV vysílání denně.
Na opačném konci spektra sledování televize je Oceánie, jejíž „televizní čas“ je denně o polovinu menší než v Evropě. Sledovanost televize v Evropě je tedy výrazně nadprůměrná oproti průměrným hodnotám celého světa.
Televizní obrazovka dokáže v krátkém čase oslovit diváky napříč širokým spektrem nejrůznějších demografických skupin. Televizní reklamní kampaně jsou nenahraditelné pro budování povědomí a vztahu ke značce. Peoplemetry představují základ měření TV sledovanosti, který v kombinaci s dalšími pokročilými technologiemi zajišťuje kompletní náhled nejen na sledovanost lineárního vysílání, ale i další způsoby sledování či na jiných zařízeních, než jsou televizory.

Zdroj: ATO
Budoucnost televizního měření
„Peoplemetrové měření nám dlouhodobě a stabilně poskytuje reálný obraz o tom, co a jak Češi skutečně sledují. V době digitálních změn je nezávislé a přesné měření důležitější než kdy dříve,“ říká Michal Jordan, jednatel ATO.
Snahou ATO je zabývat se neustále rozvojem měření a držet krok s vývojem výzkumných metod ve světě. Rok 2025 je pro ATO spojen s rozvojem novátorského projektu, a sice mobilního měření směrovaného na dosud nezměřenou část sledovanosti televize mimo domov. Realizací projektu byla pověřena výzkumná agentura ResSOLUTION Group.
V současné době na projektu probíhají intenzivní přípravné práce. Vše směřuje k úspěšnému spuštění v plánovaném termínu tak, aby výstupní data byla k dispozici začátkem roku 2026. Stanou se tak dalším zdrojem informací o chování diváků v jiném než tradičním domácím prostředí.
Fragmentace TV trhu a nové způsoby sledování televizního obsahu představují výzvu, která vyžaduje nové výzkumné přístupy včetně hledání dodavatelů inovativních metod. Cílem je zajistit, aby data i nadále stimulovala další rozvoj televizního trhu a vytvářela pro něj relevantní podklady.
Poznámka: Zpracováno podle tiskové zprávy Asociace televizních organizací. Titulní fotografie pochází z fotobanky Pixabay.com.