• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Klasické TV programy mají smysl i v době streamingových platforem

Juraj Koiš Publikováno 24. 9. 2021
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

On-line streaming, video na vyžádání a personalizovaná konzumace audiovizuálního obsahu – to jsou zřejmé pilíře budoucí konzumace televizní tvorby. Jenomže u videa na vyžádání se postupně projevuje určitá únava diváků z rozhodování.

Moderní funkcionalita a specializované programy jsou doménou placených platforem. Ilustrační foto Pixabay.com

Na letošní konferenci DIGIMEDIA 2021 v jednotlivých sekcích přirozeně dominovala debata o budoucnosti televizního příjmu, nejen z technického hlediska, ale i z pohledu role diváka v rozhodování o výběru obsahu. Smysl a budoucnost lineárního způsobu sledování televize v jedné části své prezentace obhajovaala Michaela Vasilová, ředitelka agentury Atmedia, která na reklamním trhu obchoduje tematické televizní stanice. Druhá část prezentace rozebírala ochotu diváků platit za televizní obsah, tím se však budeme zabývat až v příštím týdnu.

Dnes se zaměřme právě na téma doručování obsahu směrem k divákovi. Má smysl lineární způsob vysílání tak jako doposud, nebo lze očekávat výraznou převahu konzumace obsahu přes video na vyžádání? To je otázka, kterou není jednoduché zodpovědět. Jsme sice v roce 2021, a zdá se, že platformy nabizející video na vyžádání mohou časem dominovat.

Paní Michaela Vasilová ve svém vystoupení ale zdůraznila jednu poměrně málo zmiňovanou vlastnost, která se projevuje u videa na vyžádání. Divák má u streamingových platforem v ruce možnost zhlédnout jakýkoliv obsah kdykoliv má náladu. To sebou přináší mnoho výhod, ovšem je zde přítomna i nutnost neustálého rozhodování.

„Divák VOD služeb ztratí přibližně 30 minut hledáním vhodného obsahu,“ řekla Michaela Vasilová, přičemž poukázala na určitou patrnou „únavu z rozhodování“. V tomto směru jsou podle ní velmi vhodné právě tematické televizní stanice, které umožňují lidem konzumovat obsah podle preference. Divák si tedy zvolí konkrétní kanál podle žánru, ale nemusí trávit čas hledáním konkrétního titulu. Po zapnutí televize a navolení žárového programu už dostane k dispozici určitý obsah.

Na slova ředitelky agentury Atmedia volně navazujeme následovnou úvahou, jejíž variace jsme na TVKOMPAS.cz přinesli už několikrát.

Možná „únava diváků z rozhodování“ už zaměstnává i stratégy velkých mediálních společností. Největší streamingové služby dlouhodobě hledají způsob, jak ulehčit divákům výběr vhodného obsahu ke sledování. Doporučení obsahu může jít nejen formou osobních preferencí, ale například i formou ručně doporučeného obsahu.

Vnímání televize se posouvá

Vnímání televize coby média se totiž postupně posouvá. Divák už není jen v pasivní roli toho, kdo sleduje obsah a přepíná programy. Mnohdy musí sám určit, na co se chce dívat. V praxi se však ukazuje, že značná část obecenstva vlastně ani nemá zájem vystoupit ze své pasivní role. Po několik desetiletí se výběr sledování obsahu v televizi řídil jen pouhým přepínáním programů pomocí ovladače. Tento divácký návyk patrně hned tak nevymizí.

Právě naopak. Možná „únava diváků z rozhodování“ už zaměstnává i stratégy velkých mediálních společností. Největší streamingové služby dlouhodobě hledají způsob, jak ulehčit divákům výběr vhodného obsahu ke sledování. Doporučení obsahu může jít nejen formou osobních preferencí, ale například i formou ručně doporučeného obsahu. Obsah může vybírat nejen algoritmus, ale i živí lidé. Tímto směrem se vybrala například nová americká platforma HBO Max.

V případě Netflixu se rovněž vedou interní úvahy o tom, jakým způsobem pouštět divákům náhodný obsah, který neznají, ale který by je mohl zaujmout. Letos začal nabízet funkci „instantního sledování“ aby divák nemusel přemýšlet a hledat nic konkrétního. Vybraný titul bude samozřejmě vycházet z předpokládaných oblíbených titulů přihlášeného diváka.

Některé platformy jdou i cestou přímého lineárního vysílání. Streamingová platforma DAZN se zaměřením na sport přináší na některých trzích 2 tradičně lineární programy, kde nabízí výběr toho nejlepšího ze své služby. V Itálii dokonce jeden z těchto programů vysílá i přes anténu, samozřejmě v placeném režimu.

Podobnou cestou se kdysi ubírala i televize Nova se svou videotékou VOYO. Vedle bohaté filmové knihovny totiž nabízela i vlastní filmový kanál VOYO Cinema, který vysílal lineárně. Díky tomu divák nemusel řešit, na jaký film má náladu, a mohl si pustit rovnou lineárně streamovaný program s předem danou programovou strukturou.

Doporučujeme: Další články z konference DIGIMEDIA 2021 na TVKOMPAS.cz
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhudigimediadigimedia 2021iptv freeiptv operátorplacená televizetelevize přes internet


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Porovnání nabídek internetových TV služeb. Jaké jsou ceny v roce 2025 a na kolika zařízeních můžete sledovat televizi?
Juraj Koiš 30. 4. 2025
Mohlo by vás zajímat
Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
16. 6. 2025
HBO Max vstupuje do 12 dalších zemí, už se staronovým názvem
11. 6. 2025
Skupina AMC Networks s novou distribuční smlouvou s majitelem Skylinku
11. 6. 2025
Lze vysílat atraktivní filmy v televizi v době lockdownu? Ve Francii zřejmě nikoliv
Čtěte dále

Lze vysílat atraktivní filmy v televizi v době lockdownu? Ve Francii zřejmě nikoliv

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
    • Dvoudílný film České televize vstupuje do druhé etapy natáčení
    • FilmBox Premium o víkendu s mimořádnou televizní premiérou

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter