• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Jen třetina sportovních příznivců si platí prémiové sportovní kanály. Skutečně?

Juraj Koiš Publikováno 7. 9. 2021
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Prémiové sportovní přenosy jsou totiž tahákem pro určitou skupinu diváků, ta ale rozhodně není tak významná, jak by se mohlo zdát podle přemrštěných cen za sportovní práva. Tuto teorii potvrzuje i studie agentury Ampere Analysis. Podívejme se na celou věc podrobněji.

Hope Solo, někdejší fotbalová brankářka, nyní moderátorka beIN Sports v USA na ilustrační fotografii. Zdroj: beIN Media Group

Analytická agentura Ampere Analysis přišla s reportem týkajícím se vývoje na trhu sportovních práv a pokrytí přenosů směrem k divákům. Analýzu si zadala Evropská vysílací unie, která potřebuje zjistit, jak se sportovní obsah dostává k cílovému publiku. Na první pohled překvapivým závěrem je fakt, že jen každý třetí příznivec sportu si platí přístup k prémiovým sportovním kanálům. Výsledkem je, že až dvě třetiny diváků sledují sportovní obsah na neplacených nebo volně dostupných programech. Tato hodnota ovšem do jisté míry koresponduje i se zkušenostmi některých zástupců placené televize na českém nebo slovenském trhu. Prémiové sportovní přenosy jsou totiž tahákem pro určitou skupinu diváků, ta ale rozhodně není tak významná jak by se mohlo zdát podle přemrštěných cen za sportovní práva.

Evropská vysílací unie EBU potřebovala podobný průzkum k tomu, aby vyhodnotila, jakým způsobem se může dál angažovat na trhu sportovních práv. Ještě před 5 lety totiž platilo, že členové EBU – tedy veřejnoprávní televize – měly díky svému členství přístup k velmi exkluzivnímu obsahu, který tato asociace nakupovala pro evropské publikum. Díky tomu bylo možné automaticky očekávat, že významné sportovní podniky typu kontinentálních světových šampionátů nebo Olympijských her se objeví prioritně na veřejnoprávních obrazovkách.

Nyní však už příslušnost k EBU automaticky nezaručuje, že se veřejnoprávní televize dostanou ke sportovním událostem největšího významu. Každá veřejná instituce si vysílání vybraných přenosů musí vyjednat sama s držiteli práv, přičemž stále více obsahu se přesouvá právě na placenou televizi. Tomuto trendu nahrává i rostoucí cena vysílacích práv a stále větší konkurence na trhu placené televize. Vedle tradičních pay-tv operátorů bojují o přízeň diváků i technologické společnosti a globální streamingové služby typu DAZN nebo Amazon Prime, a právě ty výrazně přispívají ke zvednutí ceny sportovních vysílacích práv.

Právě tradiční operátoři mohou částečně čelit streamingové konkurenci tím, že začnou úzce spolupracovat a sdílet vysílací práva k nejatraktivnějším soutěžím. K podobné spolupráci už dochází na mnoha trzích, a Česká republika ani Slovensko nejsou v tomto směru výjimkou.

Cena sportovních práv však nemůže růst donekonečna. Jaký ale bude další vývoj v post-covidové éře, to prozatím nelze úplně předvídat. Určitou odpověď by nám mohlo dát nové kolo aukcí za 2-3 roky.

Pokud se však podíváme na reálné divácké chování, zjistíme, že zájemci o prémiová sportovní práva brzy přijdou do bodu, kdy se jim astronomické sumy za přenosy přestanou vyplácet. Podobný vývoj už můžeme sledovat na některých západních trzích, kde tradiční pay-tv operátoři vyklízejí pole streamingovým službám. Podobný trend lze vysledovat v Německu, Itálii, ale částečně i na Britských ostrovech.

Na druhou stranu, právě tradiční operátoři mohou částečně čelit streamingové konkurenci tím, že začnou úzce spolupracovat a sdílet vysílací práva k nejatraktivnějším soutěžím. K podobné spolupráci už dochází na mnoha trzích, a Česká republika ani Slovensko nejsou v tomto směru výjimkou. I zdejší provozovatelé sportovního vysílání už přišli na to, že má smysl práva sdílet, a nikoliv je nakupovat vyloženě exkluzivně.

Na závěr této rozšířené úvahy ještě můžeme přidat několik příkladů toho, že ani exkluzivní sportovní obsah nemusí automaticky přinést výrazný nárůst nových klientů placené televize. Už před časem jsme psali o tom, že slovenský satelitní operátor Orange měl k dispozici tříletou exkluzivitu na vysílací práva Ligy mistrů UEFA, ovšem ke své pay-tv platformě přilákal jen desítky tisíc nových abonentů. V případě české platformy O2 TV to už byli stovky tisíc nových klientů, ovšem ta k tomu potřebovala až 7 let úplné exkluzivity k několika soutěžím. Toto srovnání sice není statisticky korektní, ovšem lze vysledovat, že prémiový sportovní obsah rozhodně není pro příznivce sportu důvodem k tomu, aby si za každou cenu pořídil placenou televizi.

Související analýza: Návratnost investic do vysílacích práv Ligy mistrů bude bez českých týmů slabší
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhuczech pay tvdigitální kabelová televizedigitální satelitní televizeevropaiptv freeiptv operátoritáliekabelová televizekabelový operátorněmeckoplacená televizepříjem televizeslovenskotelevize na běžnou anténutelevize přes internetvelká británie


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Porovnání nabídek internetových TV služeb. Jaké jsou ceny v roce 2025 a na kolika zařízeních můžete sledovat televizi?
Juraj Koiš 30. 4. 2025
Mohlo by vás zajímat
Warner Bros. Discovery po návratu k HBO Max přehodnotí některé své lineární projekty
17. 6. 2025
Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
16. 6. 2025
FilmBox Premium o víkendu s mimořádnou televizní premiérou
13. 6. 2025
Kanál Viasat Nature uvedl premiéru cyklu Záchrana tichomořské divočiny
Čtěte dále

Kanál Viasat Nature uvedl premiéru cyklu Záchrana tichomořské divočiny

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Warner Bros. Discovery po návratu k HBO Max přehodnotí některé své lineární projekty
    • Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
    • Dvoudílný film České televize vstupuje do druhé etapy natáčení

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter