• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

Glosa: Západní diváci při výběru TV služby řeší, zda je dostatečně „zelená“

Juraj Koiš Publikováno 10. 3. 2021
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

V teorii to všechno zní krásně, praxe je ovšem přece jen jiná. Už v minulém roce se objevily analýzy týkající se energetické spotřeby největších technologických společností. Představa, že průměrný divák bude skutečně volit TV platformu podle jejího přínosu k životnímu prostředí je – mírně řečeno – naivní.

Zelená energie. Ilustrační foto Pixabay.com

Na trhu se objevila analýza zkoumající společenskou odpovědnost firem podnikajících v telekomunikacích, konkrétně na trhu placené televize. Nezisková organizace Ombudsman Services zřejmě chtěla zviditelnit sedmé vydání své každoroční zprávy Consumer Action Monitor, proto se zaměřila na oddanost telekomunikačních operátorů k „zelené politice“. Pro velkou část zvláště mladších ročníků je „zelenost“ operátora klíčovým faktorem při rozhodování.

Analýza zjistila, že pro 66 procent klientů pay TV operátorů ve věku do 24 let je příklon k zelené politice klíčovým faktorem. Zelené iniciativy firem jsou důležité pro 64 procent dámských diváků ve stejné věkové kategorii. Pokud si však odmyslíme mladší generaci, u všech věkových kategorii je zelená politika důležitá pro 56 procent potenciálních klientů. I tak jde o poměrně vysoké číslo.

V teorii to všechno zní krásně, praxe je ovšem přece jen jiná. Už v minulém roce se objevily analýzy týkající se energetické spotřeby největších technologických společností. Například srovnávací portál Uswitch.com na základě ceny energií v různých zemích vypočítal, že uživatelé Netflixu utratí za elektrickou energii celosvětově přes 2 miliardy EUR jen za to, že sledují Netflix po dobu dvou hodin denně. To je totiž průměrně strávený čas na každé aktivní konto na Netflixu.

Když se na to podíváte optikou zeleného aktivisty, Netflix by měl být okamžitě zakázán. Společně s ním i YouTube, Amazon Prime, Disney+ a řada dalších OTT platforem, které postupně vznikají. Umíte si představit to množství energie potřebné k tomu, aby se kýžený seriál nebo film dostal k vám domů na obrazovku? Pokud lidem skutečně jde o dobro planety, měli by tyto služby jednoduše přestat využívat.

Pokud bychom chtěli být skutečně „zelení“, museli bychom se vrátit zpět k lineárním TV službám, které dodávají obsah všem sledujícím divákům bez ohledu na jejich počet. Nejekologičtější je z tohoto pohledu lineární satelitní televize, která může obsloužit neomezený počet diváků na dvou kontinentech zároveň.

Ovšem to se nestane. Něco takového jako je ekologický telekomunikační operátor je prozatím utopie. Každá společnost nabízející například internetovou televizi nebo videotéku musí zajistit, aby se její obsah dostal ke všem přihlášeným uživatelům v dostatečně kvalitní podobě. Je potřeba myslet na to, že každý uživatel může sledovat jiný typ obsahu na vyžádání. Čím více uživatelů se připojí, tím víc energie musí operátor spotřebovat, aby všechny diváky obsloužil.

Pokud bychom chtěli být skutečně „zelení“, museli bychom se vrátit zpět k lineárním TV službám, které dodávají obsah všem sledujícím divákům bez ohledu na jejich počet. Nejekologičtější je z tohoto pohledu lineární satelitní televize, která může obsloužit neomezený počet diváků na dvou kontinentech zároveň.

Terestrická televize může obsloužit diváky jen v dosahu konkrétního vysílače. Větší pokrytí znamená víc vysílačů, a tím i víc vynaložené energie. Kabelová televize je z tohoto pohledu šetrnější k životnímu prostředí, ovšem vyžaduje obrovské vstupní investice a z dnešního pohledu už není investičně natolik perspektivní jako jiné platformy.

Akademické debaty o přínosech jednotlivých TV platforem z hlediska životního prostředí budou určitě pokračovat, zejména v aktivistických kruzích. Ovšem tam zřejmě i skončí. Technologický pokrok nelze zastavit. Představa, že průměrný divák bude skutečně volit TV platformu podle jejího přínosu k životnímu prostředí je – mírně řečeno – naivní.

Když se na to podíváte optikou zeleného aktivisty, Netflix by měl být okamžitě zakázán. Společně s ním i YouTube, Amazon Prime, Disney+ a řada dalších OTT platforem, které postupně vznikají. Umíte si představit to množství energie potřebné k tomu, aby se kýžený seriál nebo film dostal k vám domů na obrazovku?
Související článek: Kolik peněz utratíte za elektřinu při sledování Netflixu?
0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
analýzy tv trhudigitální satelitní televizeevropaiptv freeiptv operátorpoznámky a glosypříjem televizesatelitní operátorsatelitní televizevysílače dvb-t2


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Netflix se nechtěl pouštět do cenových válek o sportovní práva. Svůj postoj zřejmě přehodnotil
Juraj Koiš 3. 7. 2025
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Mohlo by vás zajímat
Německý veřejnoprávní vysílatel zatím nevidí smysl v zavádění vysílání 5G Broadcast
7. 7. 2025
Netflix se nechtěl pouštět do cenových válek o sportovní práva. Svůj postoj zřejmě přehodnotil
3. 7. 2025
Telly rozjíždí letní kampaň: 3 měsíce balíčku Velký za 260 Kč, HBO a Max na měsíc a iDnes Premium zdarma
3. 7. 2025
Netflix má v Polsku vážného konkurenta od Discovery
Čtěte dále

Netflix má v Polsku vážného konkurenta od Discovery

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Německý veřejnoprávní vysílatel zatím nevidí smysl v zavádění vysílání 5G Broadcast
    • Netflix se nechtěl pouštět do cenových válek o sportovní práva. Svůj postoj zřejmě přehodnotil
    • Telly rozjíždí letní kampaň: 3 měsíce balíčku Velký za 260 Kč, HBO a Max na měsíc a iDnes Premium zdarma

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter