Streamingová služba Peacock odškodní úřady za to, že neumožnila jednoduché zrušení předplatného
Společnost NBCUniversal, která jako součást mediálního konglomerátu Comcast provozuje streamingovou službu Peacock, souhlasila s vyplacením 3,6 milionu dolarů na urovnání soudního sporu, který proti ní vedli zástupci okresu Los Angeles. Stát California má totiž přísná pravidla na ochranu spotřebitelů, která se vážou i ke streamingovým platformám.
Spor se týkal mechanismu pro zrušení automatických plateb za placené streamingové balíčky. Streamovací služba Peacock prý nezpřístupnila svým platícím uživatelům jednoduchý a jednoznačný mechanismus pro zrušení automaticky obnovovaných předplatných.
Jak před časem ve svém textu informoval magazín The Hollywood Reporter, dohoda o urovnání sporu souvisí s možným porušením kalifornských zákonů na ochranu spotřebitelů. Společnost NBCUniversal je porušila tím, že uživatelům ztěžovala zastavení opakovaných plateb a po skončení bezplatných zkušebních verzí jim jasně nesdělila podrobnosti o cenách.
V rámci dohody je Peacock povinen zavést jednoduchý proces zrušení, který uživatelům umožní okamžitě zastavit všechny opakující se platby. Kromě toho musí společnost získat výslovný souhlas uživatele ještě předtím než jej po skončení zkušebního bezplatného období převede na automaticky obnovované předplatné.
Odškodnění ve výši 3,6 milionu dolarů bude zaplaceno okresnímu úřadu v Los Angeles na podporu prosazování zákonů na ochranu spotřebitelů, aby bylo zajištěno, že podniky dodržují spravedlivé fakturační a platební praktiky.
Spotřebitelé tedy z této sumy přímo nezískají žádné odškodnění, ovšem dostanou alespoň možnost jednoduchého a jasného zrušení předplatného u streamingových služeb, které přechodně nebo dlouhodobě nevyužívají.
Společnost NBCUniversal původně nevydala veřejné prohlášení uzavření dohody, ale reálně začala provádět požadované změny v systému správy předplatného své streamingové služby Peacock. Rostoucí pozice streamovacích platforem na mediálním trhu vede k tomu, že se zákonodárci a regulační úřady mnohem pozorněji zabývají stížnostmi spotřebitelů na automatické obnovování předplatných, skryté poplatky a výpovědní lhůty nebo celkově složité procesy zrušení placeného režimu.
Tato dohoda pomůže vytvořit precedens pro jiné prémiové streamingové platformy, které tak budou muset přehodnotit své postupy v oblasti předplatného a fakturace.
Na federální úrovni v USA je dlouhodobě na stole pravidlo, které lze volně přeložit jako „zrušení jedním kliknutím“ (click-to-cancel rule). Toto pravidlo se ovšem nedaří prosadit do federálních regulací, jelikož lobbing ze strany zástupců mediálních a technologických korporací je příliš silný.
Pravidlo click-to-cancel přitom prosazuje federální obchodní komise FTC, která navrhuje, aby podmínky pro zrušení jakékoliv služby byly stejně jednoduché jako při registraci.
Pokud si tedy zřídíte předplatné jednoduše a výhradně on-line, musí být i proces zrušení jednoduchý, online, a bez zbytečných odkladů.
Dnešní praxe u velké části služeb je však taková, že jakoukoliv službu si můžete zřídit a zaplatit on-line, ale pokud ji chcete zrušit, musíte tak učinit formou doporučeného papírového dopisu. Tuto praktiku přitom nezneužívají jen typické on-line služby, ale i různé kamenné provozovny využívající systém předplatného – například fitness centra, různá studia krásy, herní společnosti a podobně.
Iniciativa FTC, jejímž cílem bylo odstranit zdlouhavé nebo složité procesy zrušení, které uživatele uvězňují v nechtěných předplatných, byla počátkem července zamítnuta federálním odvolacím soudem. Vzhledem k absenci federálního standardu si různé státy USA stanovují vlastní postupy zrušení předplatného.
Další informace: Streamingové platformy snižují počty nových původních seriálů