Pohled na Bratislavu. Ilustrační foto: Pixabay.com
Slovenští pay-tv operátoři zavedli v IPTV službách omezení přetáčení reklam u televize JOJ a dalších stanic z portfolia. Konkurenční Markíza zavedla stejné omezení už v květnu. Diváci tak mají omezené přetáčení reklam již u obou velkých slovenských komerčních televizí.
Obě televize mají velmi podobné požadavky. Divák musí zhlédnout alespoň 3 minuty z každého reklamního bloku, až poté může obsah přetáčet směrem dopředu. Operátoři ovšem tyto požadavky implementují různě. Někteří umožňují přetáčet obsah libovolně až po první reklamní blok, kdy se přetáčení zastaví, a přehrává se reklama po dobu minimálně 180 sekund. V rámci této doby lze přehrávání pořadu opustit, ovšem divák po návratu je i tak nucen zhlédnout zbylý čas, který chybí do zmíněných 180 sekund.
Pak je na trhu skupina operátorů, kteří úplně zakázali přetáčení obsahu dopředu. Divák se tedy nemůže vůbec pohybovat v rámci pořadu, který sleduje, a musí zhlédnout úplně vše, jakoby sledoval „živou reprízu“ se všemi reklamami a upoutávkami. Toto řešení ovšem snižuje kvalitu diváckého zážitku, a většinu diváků to může odradit od zpětného sledování oblíbených pořadů.
Divák v IPTV službě neobejde tato omezení ani tehdy, pokud si pořad uloží do svých nahrávek v rámci televizní aplikace. Předmětný pořad se mu sice uloží do nahrávek v úložišti operátora. Ovšem předmětná nahrávka se tak jako tak přehrává ze serverů operátora, a proto se na ni vztahují všechna omezení, která popisujeme výše.
Jediným způsobem, jak může divák přetočit obsah neomezeně je, pokud si jej sám nahraje na své vlastní paměťové médium. To je ale možné pouze tehdy, pokud přijímá televizi i přes anténu nebo přes satelit. Televize JOJ sice vysílá přes anténu volně, Markíza je však na anténě dostupná pouze prostřednictvím placené TV služby Plustelka.
Analýza: Streaming a internetová televize přináší úžasné inovace. Tradiční televizní příjem však oceníte v mnoha situacích