Americký soud zamítl hromadnou žalobu vůči Amazonu ohledně zařazování reklam do placeného streamingu
Hromadná žaloba se týkala streamingové služby Prime Video od Amazonu. Tato platforma – podobně jako řada jiných streamingových aplikací – zařadila reklamu do obsahu bez toho, aby zlevnila cenu balíčku. Místo toho byl zaveden příplatek za sledování obsahu bez reklam.

Streamingové aplikace v chytré televizi. Photo credit: yousafbhutta, fotobanka Pixabay.com
Někteří spotřebitelé se tímto postupem cítili býti poškozeni, a proto podali na Amazon hromadnou žalobu, v angličtině známou jako class-action lawsuit. Federální soudkyně amerického okresního soudu v západním okrese státu Washington se nicméně ztotožnila s argumentací právních zástupců Amazonu, že zařazování reklam je v souladu s obchodními podmínkami a podmínkami použití služby. Amazon totiž argumentoval, že nikdy nesliboval klientům, že nabízené obsahové balíčky budou vždy bez reklam. Případné sledování bez reklam přirovnává k benefitu, který byl rozhodnutím společnosti pozměněn, a byl zpoplatněn.
Žaloba, která byla původně podána ještě v únoru 2024, obviňovala společnost Amazon z falešné reklamy a klamavých praktik kvůli tomu, že služba Prime Video, která byla dříve uváděna na trh jako streamovací služba bez reklam, má nově obsahovat i reklamy. Pokud jste chtěli svůj balíček mít i nadále bez reklam, museli jste zaplatit další necelé 3 dolary měsíčně za službu bez reklam.
Žalobci tvrdili, že krok společnosti Amazon je manipulativní. Přirovnali to k praktikám známým jako „bait and swich“, což lze volně přeložit jako nalákání spotřebitele na určitou výhodnou nabídku, a následné zhoršení podmínek této nabídky. Žalobci tvrdili, že se na základě dlouholetého využívání služby Prime Video bez reklam důvodně domnívali, že tato služba zůstane v rámci jejich balíčku beze změny.
Zjednodušeně řečeno, spotřebitelská organizace chtěla dosáhnout, aby původní balíček bez reklam nebyl zdražen nebo zatížen příplatkem, ale aby byl nakonec zaveden levnější balíček s reklamou.
Soudkyně Barbara Jacobs Rothstein ve svém rozhodnutí tvrzení žalobců odmítla a zdůraznila, že zavedení reklam do služby Prime Video nepředstavovalo zvýšení ceny, ale „úpravu benefitů“, která byla výslovně povolena podmínkami společnosti. Soudkyně poukázala na to, že smlouvy Amazonu s předplatiteli umožňují společnosti „přidávat nebo odebírat výhody členství Prime“ podle vlastního uvážení.
Paní soudkyně dále poznamenala, že předpoklad žalobců, že služba Prime Video zůstane bez reklam po neomezenou dobu, není vzhledem k jasnému znění podmínek služby opodstatněný.