Netflix sice rozhodně nehodlá být sportovní televizí nebo sportovní platformou po vzoru DAZN nebo Fubo, ovšem zařazení sportovních přenosů do své nabídky vnímá jako jednodušší krok než kdyby měl produkovat víc původního seriálového nebo filmového obsahu. I když se to při pohledu na astronomické ceny sportovních práv nezdá, pro globální streamingové služby mohou být živé sportovní přenosy paradoxně levnější než výpravný dramatický obsah.
Netflix zatím experimentuje jen s vánočními NFL přenosy, ovšem jeho konkurent Amazon Prime Video už několik let vysílá přenosy NFL pravidelně každý týden. Vlastní totiž exkluzivní práva k oknu Thursday Night Football, což jsou celostátně šířené čtvrteční přenosy NFL. Ty mají v USA svou vlastní exkluzivitu, jelikož ve čtvrtek večer se vždy hraje pouze jeden zápas. A ten lze sledovat bez blackoutů v celé Americe.
Netflix po vzoru Amazonu rovněž hledá nové zdroje obsahu bez toho, aby je musel složitě produkovat. Nové filmy a seriály totiž stojí obrovské peníze a úspěch není vždy zaručen. Atraktivní sportovní soutěže jsou však odzkoušené, a mohou přilákat potenciálně až desítky milionů nových předplatitelů. Zejména takových, kteří primárně fandí sportu, a o původní dramatickou tvorbu Netflixu se tolik nezajímají.
Snaha Netflixu o další ročník vánočního vysílání přenosů NFL vyvolala paniku u tradičních televizních společností, které jsou dlouholetými partnery NFL. Televize CBS, ABC, FOX a ESPN totiž začínají vnímat Netflix jako možného konkurenta v soutěži o vysílací práva.

Ilustrační foto, zdroj: NFL
Tradiční televize se bouří
Snaha Netflixu o další ročník vánočního vysílání ovšem vyvolala paniku u tradičních televizních společností, které jsou dlouholetými partnery NFL. Televize CBS, ABC, FOX a ESPN totiž začínají vnímat Netflix jako možného konkurenta v soutěži o vysílací práva. Už za dva roky by mělo dojít k tendru, který může změnit způsob vysílání přenosů NFL nejen v Americe. Nyní jsou prakticky všechny víkendové zápasy dostupné zdarma na regionálním principu. Jednotlivé televizní společnosti vysílají každý zápas s výjimkou pondělního a čtvrtečního volně přes anténu, ovšem pouze v té oblasti, kde se zápas hraje.
Na celostátní úrovni lze sledovat jen vybrané zápasy, a to na všech čtyřech celostátních televizích, tedy CBS, NBC, ABC a FOX. Každá z těchto televizí nabízí velmi bohatý doprovodný program, a má k dispozici desítky kvalitních lidí, které může umístit do vysílání. Jde o tzv. on-air talent, což jsou moderátoři, reportéři nebo i komentátoři. Nyní se však objevily informace, že tyto televizní společnosti nebudou chtít uvolnit své talenty k práci u Netflixu.
Loni se totiž ve vánočních přenosech objevili analytici CBS, ESPN i FOX Network. Letos bude muset Netflix zalovit jinde, a zřejmě využije jen menší část personálu produkční společnosti, která zajišťuje provoz stanice NFL Network. Tato stanice však navzdory svému názvu běžně nevysílá přímé přenosy NFL, a zaměřuje se především na sportovní zpravodajství, publicistiku a dokumenty s tematikou NFL. Proto její lidé nemusí být vhodní do přímých přenosů NFL na Netflixu.
Paradoxně, po produkční stránce se Netflix může plně spolehnout na zázemí televizní společnosti CBS. Ta bude pro něj produkovat letošní vánoční přenos NFL, stejně tak jako loni. Jen mu zřejmě neumožní využít své moderátory, reportéry a komentátory.
Neochota stanic FOX a ESPN sdílet experty a komentátory s Netflixem nebo Amazonem přichází v době, kdy obě tradiční televizní společnosti pracují na spuštění vlastních streamingových služeb se silným sportovním obsahem. FOX nabídne službu FOX One a značka ESPN bude mít rovněž novou platformu, která integruje veškerý živý obsah stanic pod jednu aplikaci.

Na fotografii je AT&T Stadium, které se nachází v Arlington ve státě Texas. Ilustrační foto, autor: Trac Vu, fotobanka Unsplash.com
Boj streamingových společností o diváka se přesouvá od dramatické produkce ke sportu
Ostrý souboj velkých mediálních skupin na poli streamingu se běžně označuje pojmem streaming wars. Tato „válka o platícího diváka“ se však nyní přesouvá od dramatické produkce – tedy od původních filmů a seriálů – směrem ke sportu. Většina streamingových platforem totiž narazila na strop možností a potenciálu původní produkce. Největší hráči včetně Netflixu si uvědomují, že další fáze boje o diváka se bude odvíjet na poli živých sportovních přenosů.
Neochota stanic FOX a ESPN sdílet experty a komentátory s Netflixem nebo Amazonem přichází v době, kdy obě tradiční televizní společnosti pracují na spuštění vlastních streamingových služeb se silným sportovním obsahem. FOX nabídne službu FOX One a značka ESPN bude mít rovněž novou platformu, která integruje veškerý živý obsah stanic ESPN s již existující platformou ESPN+. Ta vysílá vybrané sportovní přenosy pouze na internetu, ovšem z hlediska tržního podílu není moc úspěšná.
Tyto aplikace poskytnou spotřebitelům přístup k úplnému vysílání tradičních sportovních kanálů značek FOX nebo ESPN bez nutnosti zakoupení balíčku placené televize, a bez nutnosti dlouhodobé smlouvy.
Tím, že Netflix pokračuje v přidávání živých sportovních přenosů a programů do své platformy, se stává přímým konkurentem a hlavní hrozbou pro dlouholeté partnery NFL. Vzhledem k možnosti, že současný licenční cyklus NFL vyprší po skončení sezóny 2028/29, očekává se, že do příštího tendru se o vysílací práva se přihlásí už i společnost Netflix.
Související článek: Netflix chce být kabelovou televizí. Zařazuje tradiční lineární TV programy
Doporučená analýza: Chytrý televizor jako služba. Budeme platit za vlastnictví přijímače nebo za programy?