• Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu
  • Domů
  • Všechny články
  • Víme první
  • Analýzy TV trhu
  • Témata a rubriky
    • Svět streamingu
    • Poznámky a glosy
    • DVB-T a DVB-T2
    • Kompas informuje
    • Programové novinky
    • Sport v televizi
    • TV Operátoři
    • Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě
  • TÉMA: Svět streamingu

5G Broadcast, DVB-I, DVB-TA. Jaké jsou nové technologie pro rozvoj zemského vysílání?

Juraj Koiš Publikováno 18. 5. 2023
0


0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

Manažer Českých Radiokomunikací Marcel Procházka odpovědný za právní a regulační záležitosti zrekapituloval dosavadní zkušenosti s vysíláním přes novou technologii 5G Broadcast a uvedl nové informace k DVB-I a DVB-TA, které lze využít v rámci distribuce televizního obsahu.

Logo standardu DVB-I na pozadí fotografie z fotobanky Pixabay.com

Konference Innovation Day, kterou pořádají České Radiokomunikace, je pravidelně místem pro prezentaci nových poznatků z oblasti vysílacích technologií. Manažer Českých Radiokomunikací Marcel Procházka odpovědný za právní a regulační záležitosti zrekapituloval dosavadní zkušenosti s vysíláním přes novou technologii 5G Broadcast, kde Radiokomunikace pokračují druhou fází testů. Technologie 5G Broadcast může sloužit pro přímé vysílání audiovizuálního obsahu do mobilních zařízení, tedy do mobilů a tabletů, bez mobilní telefonní sítě. Vysílání zajišťuje přímo operátor terestrického multiplexu, kde je tato technologie k dispozici. Koncové zařízení, tedy konkrétní telefon nebo tablet však musí podporovat příjem 5G Broadcast.

„DVB-T2 poskytuje a bude poskytovat služby na fixních TV obrazovkách a 5G Broadcast přinese možnost TV obsahu na mobilech a tabletech bez zatížení mobilních sítí,“ uvedl Marcel Procházka motivaci operátora k testování této technologie. 5G Broadcast totiž přináší televizním operátorům nové obchodní příležitosti. V době velkých sportovních akcí mohou sloužit jako další zdroj signálu pro koncové diváky na mobilních zařízeních. Díky tomu mohou odbřemenit mobilní sítě od přílišné zátěže.

V rámci 5G Broadcast lze vysílat obsah lineárně, a může jej tedy v jeden moment přijímač prakticky neomezený počet zařízení bez toho, aby došlo k přetížení sítě. Jde tedy o stejný princip, na němž funguje terestrická, satelitní nebo kabelová lineární televize, jen u 5G Broadcastu jde o poskytování televizních programů pro mobilní telefony.

„Pro fixní TV příjem je datová robustnost 5G Broadcast zhruba o 50 procent nižší než u DVB-T2. 5G Broadcast zatím nedosahuje takových parametrů jako DVB-T2. To se však může do budoucna změnit,“ říká Marcel Procházka.

Podle dosavadních praktických testů to vypadá, že operátor musí obětovat část kapacity ve prospěch robustnějšího signálu. V případě 5G Broadcast tak není možné využít teoretickou kapacitu 25 Mb/s, ale v praxi lze pracovat s podstatně nižší hodnotou kolem 6 Mb/s.

Nižší bitrate vysílaných programů však nemusí být problémem vzhledem k tomu, že cílovým zařízením je mobilní telefon, resp. tablet, který má relativně malou obrazovku.

„DVB-T2 poskytuje a bude poskytovat služby na fixních TV obrazovkách a 5G Broadcast přinese možnost sledovat TV obsah na mobilech a tabletech bez zatížení mobilních sítí,“ upřesnil Procházka.

České Radiokomunikace se však soustředí i na další technologie, které mohou být důležité pro další rozvoj zemského vysílání. Příkladem je technologie DVB-I, která umožní velmi plynulý přechod mezi lineárními a nelineárními službami.

„Nyní pro lineární vysílání využíváme DVB-T2. Nelineární obsah dostáváme k divákovi na televizi prostřednictvím kombinace s HbbTV. Nový standard DVB-I by měl umožnit přecházení mezi lineárním obsahem a obsahem přes IP. Výrazně by to mělo vylepšit divácký zážitek při kombinování lineárního a nelineárního obsahu,“ dodal Marcel Procházka.

Další perspektivní službou je standard DVB-TA (Targeted Advertisement), což ocení inzerenti poptávající personalizovanou reklamu v lineárních platformách. Tato technologie umožní vyměnit standardně vysílané reklamní spoty za personalizovanou reklamu. Operátor by díky tomuto standardu mohl mít anonymizovaná data o divácích, která může následně využít k cílení reklamy.

A nakonec došlo i na zmínku o novém kodeku H.266 VCC, který v budoucnu doplní současný kodek HEVC. Podle Procházky by měl nový kodek Versatile Video Coding přinést výraznou úsporu ve výši zhruba 40-50 procent oproti H.265 HEVC. Radiokomunikace však nehodlají nasadit tento kodek do nynějších DVB-T2 multiplexů.

„Pokud bychom to udělali, znamenalo by to nutnost výměny televizorů a set-top-boxů. V budoucnu však neočekáváme další vynucený upgrade zařízení. Chceme, aby k tomu došlo přirozenou obměnou,“ dodal Procházka.

Kodek VVC by v současnosti měl mít uplatnění primárně v internetové distribuci televizního obsahu, tedy ve zpětném zhlédnutí nebo ve videoslužbách na vyžádání. A samozřejmě se nabízí i využití v rámci HbbTV aplikací.

0
Sdílení
  • Sdílet přes Facebook
  • Vytvořit Tweet

- Reklamní pozice -
Telly.cz
innovation dayinnovation day 2023iptv operátorpříjem televizetelevize na běžnou anténutelevize přes internetvysílače dvb-t2


Autor

Juraj Koiš

Autor článku je šéfredaktorem webu TVKOMPAS.cz a působí jako editor webu RadioTV.cz. V minulosti vedl projekt Digitálně.tv, oficiální informační web k přechodu z analogového na digitální televizní vysílání a spolupracoval s redakcí Digizone.cz.

Stojí za pozornost
Nejstarší zpravodajská televize světa CNN slaví 45 let. Zásadně ovlivnila fungování televizního trhu
Juraj Koiš 2. 6. 2025
Porovnání nabídek internetových TV služeb. Jaké jsou ceny v roce 2025 a na kolika zařízeních můžete sledovat televizi?
Juraj Koiš 30. 4. 2025
Mohlo by vás zajímat
Warner Bros. Discovery po návratu k HBO Max přehodnotí některé své lineární projekty
17. 6. 2025
Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
16. 6. 2025
HBO Max vstupuje do 12 dalších zemí, už se staronovým názvem
11. 6. 2025
Poznámka: První dojmy z vysílání nové televize A11
Čtěte dále

Poznámka: První dojmy z vysílání nové televize A11

Napsat komentář

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

  • TVKOMPAS.cz podporují

  • Nové příspěvky

    • Warner Bros. Discovery po návratu k HBO Max přehodnotí některé své lineární projekty
    • Disney se definitivně vyrovnal s Comcastem o kontrolu nad streamingovou službou Hulu
    • Dvoudílný film České televize vstupuje do druhé etapy natáčení

  • TVKOMPAS.cz se představuje
  • Žádost o registraci nového uživatele
  • Důležité a doporučené texty
  • RSS feed
© 2025 TVKOMPAS.cz - Zásady ochrany osobních ůdajů a používání cookies
K zahájení vyhledávání stiskněte enter